COMARCA
Protecció Civil organitza un simulacre per practicar l'actuació i coordinació en cas d'incendi forestal en zona periurbana a Collserola
Molins de Rei i Sant Feliu han estat dos dels municipis que s’han simulat com a afectats pel foc
![[Img #60026]](https://elfar.cat/upload/images/06_2025/1416_20250602_093904.jpg)
Aquest matÃ, a la seu del departament d’Interior i Seguretat Pública, s’ha realitzat un exercici de despatx en format de sessió de treball per practicar la coordinació i la presa de decisions en cas d’incendi forestal. A l’exercici hi han participat una cinquantena de representants dels cossos de seguretat i emergències i també de les entitats i organismes implicats en la gestió d’un incendi forestal.
L’exercici s’ha emmarcat en un simulacre d’incendi forestal el mes de juliol al Parc Natural de Collserola dividit en dos parts, al matà la part teòrica de coordinació i a la tarda un exercici prà ctic sobre el terreny amb la participació dels cossos de seguretat i emergències.
En el cas del matÃ, s’ha simulat un incendi que començava a Collserola i afectava diversos municipis. Durant la sessió s’ha analitzat principalment la coordinació i presa de decisions a nivell estratègic.
Â
Durant l’exercici s’han establert tres à rees de treball corresponents als tres à mbits de coordinació principals. El Comitè Tècnic de Seguiment del Risc d’Incendi Forestal (òrgan de coordinació tècnica i de suport a la direcció del Pla), que es reuneix a convocatòria del CECAT i que té com a missió avaluar els elements de risc per proposar al director del Pla les mesures preventives en situació de risc, aixà com donar suport al CCA en el transcurs de l’emergència; el Centre de Comandament Avançat (CCA), des d’on es coordinen les actuacions dels grups actuants sobre el terreny; i el CECOPAL (Centre de Coordinació Operativa Municipal): Centre de direcció i coordinació de l’emergència del municipi.
L’exercici ha estat conduit i coordinat per tècnics de la DGPC que han anat explicant l’evolució de l’escenari, donant la paraula als diferents à mbits de coordinació i participants i dinamitzant l’exercici mitjançant la introducció d’incidents, i també amb preguntes als participants. La dinamització ha permès que tots els participants coneguin i entenguin com es desenvolupa una situació de risc i emergència per incendis forestals, i com es realitza la coordinació, les comunicacions i la presa de decisions, en els tres à mbits de coordinació principals.
Els municipis que s’han simulat estar afectats per l’incendi han estat Barcelona, Molins de Rei, Sant Feliu, Sant Cugat del Vallès i Cerdanyola del Vallès.
Els objectius del simulacre han estat millorar la coordinació entre tots els organismes implicats en la gestió d’un incendi forestal; avaluar els protocols d’actuació i la presa de decisions en les diferents fases d’un incendi forestal, des de la detecció i activació dels plans fins a l’extinció i inici de la recuperació posterior; posar en prà ctica el pla INFOCAT i els plans d’emergència municipals, aixà com l’aplicació de mesures de protecció per a la població i per infraestructures crÃtiques i elements vulnerables; i finalment detectar possibles mancances o à rees de millora en la planificació i resposta davant d’un incendi forestal de grans dimensions i en zona periurbana.
El simulacre, en el conjunt dels dos exercicis, ha comptat amb la participació dels serveis d’emergències de la Generalitat de Catalunya (Protecció Civil, Bombers, Agents Rurals, Mossos d’Esquadra, SEM i CAT112); els serveis d’emergències de l’à mbit local (Bombers de Barcelona, Guà rdia Urbana de Barcelona, ADFs, policies locals i serveis de protecció civil dels municipis afectats); i altres entitats i organismes implicats en la gestió del risc i d’emergències per incendis forestals a Collserola (Consorci del Parc Natural de Collserola, Diputació de Barcelona, Servei Català de Trà nsit, DG de Boscos i Gestió del Medi, Creu Roja Catalunya i la Xarxa RESCAT). Altres participants de forma directa o indirecta han sigut la Torre de Collserola, Parc d’Atraccions del Tibidabo i Funicular, FGC, SMC, CUESB o CTTI.
Aquest matÃ, a la seu del departament d’Interior i Seguretat Pública, s’ha realitzat un exercici de despatx en format de sessió de treball per practicar la coordinació i la presa de decisions en cas d’incendi forestal. A l’exercici hi han participat una cinquantena de representants dels cossos de seguretat i emergències i també de les entitats i organismes implicats en la gestió d’un incendi forestal.
L’exercici s’ha emmarcat en un simulacre d’incendi forestal el mes de juliol al Parc Natural de Collserola dividit en dos parts, al matà la part teòrica de coordinació i a la tarda un exercici prà ctic sobre el terreny amb la participació dels cossos de seguretat i emergències.
En el cas del matÃ, s’ha simulat un incendi que començava a Collserola i afectava diversos municipis. Durant la sessió s’ha analitzat principalment la coordinació i presa de decisions a nivell estratègic.
Â
Durant l’exercici s’han establert tres à rees de treball corresponents als tres à mbits de coordinació principals. El Comitè Tècnic de Seguiment del Risc d’Incendi Forestal (òrgan de coordinació tècnica i de suport a la direcció del Pla), que es reuneix a convocatòria del CECAT i que té com a missió avaluar els elements de risc per proposar al director del Pla les mesures preventives en situació de risc, aixà com donar suport al CCA en el transcurs de l’emergència; el Centre de Comandament Avançat (CCA), des d’on es coordinen les actuacions dels grups actuants sobre el terreny; i el CECOPAL (Centre de Coordinació Operativa Municipal): Centre de direcció i coordinació de l’emergència del municipi.
L’exercici ha estat conduit i coordinat per tècnics de la DGPC que han anat explicant l’evolució de l’escenari, donant la paraula als diferents à mbits de coordinació i participants i dinamitzant l’exercici mitjançant la introducció d’incidents, i també amb preguntes als participants. La dinamització ha permès que tots els participants coneguin i entenguin com es desenvolupa una situació de risc i emergència per incendis forestals, i com es realitza la coordinació, les comunicacions i la presa de decisions, en els tres à mbits de coordinació principals.
Els municipis que s’han simulat estar afectats per l’incendi han estat Barcelona, Molins de Rei, Sant Feliu, Sant Cugat del Vallès i Cerdanyola del Vallès.
Els objectius del simulacre han estat millorar la coordinació entre tots els organismes implicats en la gestió d’un incendi forestal; avaluar els protocols d’actuació i la presa de decisions en les diferents fases d’un incendi forestal, des de la detecció i activació dels plans fins a l’extinció i inici de la recuperació posterior; posar en prà ctica el pla INFOCAT i els plans d’emergència municipals, aixà com l’aplicació de mesures de protecció per a la població i per infraestructures crÃtiques i elements vulnerables; i finalment detectar possibles mancances o à rees de millora en la planificació i resposta davant d’un incendi forestal de grans dimensions i en zona periurbana.
El simulacre, en el conjunt dels dos exercicis, ha comptat amb la participació dels serveis d’emergències de la Generalitat de Catalunya (Protecció Civil, Bombers, Agents Rurals, Mossos d’Esquadra, SEM i CAT112); els serveis d’emergències de l’à mbit local (Bombers de Barcelona, Guà rdia Urbana de Barcelona, ADFs, policies locals i serveis de protecció civil dels municipis afectats); i altres entitats i organismes implicats en la gestió del risc i d’emergències per incendis forestals a Collserola (Consorci del Parc Natural de Collserola, Diputació de Barcelona, Servei Català de Trà nsit, DG de Boscos i Gestió del Medi, Creu Roja Catalunya i la Xarxa RESCAT). Altres participants de forma directa o indirecta han sigut la Torre de Collserola, Parc d’Atraccions del Tibidabo i Funicular, FGC, SMC, CUESB o CTTI.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.98