Martes, 25 de Noviembre de 2025

Actualizada

Martes, 25 de Noviembre de 2025 a las 18:30:53 horas

MARI CARMEN GALLEGO | 770
Martes, 10 de Junio de 2025
COMARCA

La proposta d’ampliació de l’aeroport preveu la renaturalització de 300 hectàrees de l'entorn de la instal·lació

Amb una inversió de 3.200 milions d’euros

[Img #60128]

La proposta d’ampliació de l’aeroport del Prat que ha presentat aquest matí el president de la Generalitat, Salvador Illa, preveu la renaturalització de 300 hectàrees de la zona agrícola i redueix en 90 metres l’afectació sobre la llacuna de la Ricarda respecte al pla inicial d’Aena. Illa ha anunciat un acord amb el Ministeri de Transports i Aena per ampliar l'aeroport i convertir-lo en un hub intercontinental. El projecte té una inversió de 3.200 milions d'euros i contempla el perllongament de la tercera pista, la construcció d’una terminal satèl·lit i la remodelació de les dues terminals. 

 

El pacte preveu renaturalitzar unes 300 hectàrees de terreny agrícola, multiplicant per 10 la superfície del Delta del Llobregat afectada per l'ampliació, crear una anella verda i un fons ambiental.

 

La previsió és aprovar el Pla Director el 2028, per començar l'execució el 2030 i que estigui enllestit l’any 2033.

 

Illa ha assegurat que “no podem perdre més temps, cal passar a l’acció per propiciar la millor solució possible” i ha afegit que la proposta compleix "escrupolosament" amb les directives de protecció ambiental que afecten el Delta del Llobregat i permet desbloquejar una inversió que té al darrere una proposta "sòlida, consensuada i definitiva"

 

“La proposta d'ampliació està alineada amb Europa i compleix escrupolosament els criteris per preservar i millorar el Delta del Llobregat” ha dit el president, que ha considerat que “és una infraestructura crucial per a la prosperitat de Catalunya, Espanya i Europa".

 

Illa ha mantingut que “la proposta està basada en el màxim rigor tècnic i operatiu i la màxima ambició" per assolir un aeroport intercontinental amb el "màxim respecte per a la sostenibilitat".

 

El president de la Generalitat ha destacat que cal que Catalunya pugui viatjar directament "a tot el món sense passar per Madrid, Londres o Frankfurt" i ha vinculat també un aeroport d'aquesta envergadura amb un "turisme de qualitat".

 

Actualment, l’aeroport té 50 destinacions intercontinentals, entre les quals destaquen els que van als EUA. L’any passat per les instal·lacions del Prat va passar un 22% més de viatgers que l’exercici anterior.

 

Per Illa, l'ampliació de l'aeroport del Prat també és una "aposta estratègica" per Europa, en un moment en què cal posicionar-se des del sud i la Mediterrània i competir amb altres hubs com els del Pròxim Orient.

 

Perllongament de la tercera pista

 

La nova proposta, que ha elaborat una comissió tècnica, formada pel Govern, l'executiu central i Aena, preveu el perllongament de la tercera pista en 540 metres comptant 40 metres de seguretat a l’extrem oest de la Ricarda. Així, la pista passarà dels 2.660 metres actuals a un total de 3.160 metres. 

 

A l’extrem nord hi haurà una zona de seguretat parcialment vegetal de 240 metres per evitar superfície pavimentada. D’aquesta manera, es reduirà en 90 metres l’ocupació de la llacuna respecte a la proposta inicial i s’evita afectar la Ricarda. 

 

[Img #60129]

A l’extrem sud de la pista s’inclourà una nova zona pavimentada de 60 metres, que tocaria el Remolar. La part pavimentada de la zona de seguretat s’utilitzarà per als enlairaments. En total, tindrà 240 metres parcialment vegetals, de manera que es redueix en 60 metres l’obra civil al Remolar. 

 

Per què cal ampliar l’aeroport?

 

L’ampliació de l’aeroport del Prat permetrà recuperar les 90 operacions cada hora per les que l’aeròdrom està autoritzat i incrementar el nombre de passatgers que hi passen per les instal·lacions, que van ser 55 milions l’any passat. A més, podrà comptar amb vols intercontinentals que són bàsics per millorar la competitivitat i la internacionalització de l’economia catalana. 

 

La distància que guanyarà la tercera pista permetrà que avions de gran dimensió puguin aterrar i enlairar-se sense problemes. A més, l’aeroport es compatibilitzarà amb les alçades que el Port requereix, gràcies a dotar-lo del màxim pendent longitudinal ascendent possible d’acord amb la normativa. D’aquesta manera s’evitaran problemes als avions que accedeixin per la Zona Franca i es faran compatibles aquestes dues infraestructures, que configuraran un clúster econòmic de primer nivell que incrementarà la competitivitat de Catalunya.

 

El projecte també concreta la nova terminal satèl·lit, que implicarà també la construcció d'un tren subterrani per connectar amb la T1 i millorar l'experiència dels viatgers.

 

Reaccions en el territori

 

L’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, ha celebrat la proposta d’ampliació de l’aeroport i ha assegurat que “estem davant d’un plantejament que garanteix la pau acústica a la ciutat, que, com sempre he manifestat, és la nostra línia vermella”.

 

Badia ha remarcat que els arguments i raonaments del comitè d’experts avalen allò que sempre ha defensat Gavà: un aeroport competitiu i alhora compatible amb la qualitat de vida del veïnat i amb l’entorn. En aquest sentit, ha especificat que amb els 500 metres que guanyarà la tercera pista tots els vols es podran enlairar i fer el gir a mar abans. I ha recordat que també està blindada l’operativa de funcionament en pistes segregades.

 

“Estic molt tranquil·la perquè tenim totes les garanties. I vull fer arribar en aquest sentit un missatge molt clar al veïnat de Gavà i especialment al de Gavà Mar: l’ampliació de l’aeroport no només no incrementarà l’impacte acústic sobre la ciutat i sobre aquest barri, sinó que es reduirà”, ha subratllat.

 

Badia ha afegit que en qualsevol cas, “vetllarem perquè les coses es facin bé, i seguirem molt de prop el desenvolupament de la proposta en totes les seves fases”.


Mitjançant un comunicat conjunt, la Cambra de Comerç de Barcelona, Pimec, RACC, Cercle d’Economia, Barcelona Global, FemCat, Col·legi d’Economistes i Fira de Barcelona també han valorat positivament el projecte anunciat per l’executiu català. Aquestes institucions el consideren “necessari i estratègic per millorar la competitivitat de l’economia i convertir Barcelona en un node de connexions intercontinentals”.

 

Així mateix, valoren de manera positiva els avenços tècnics i ambientals presentats, però posen de relleu la necessitat de garantir una governança compartida i una visió global per a tot el sistema aeroportuari català. “L’ampliació de l’aeroport, altament reivindicada des del teixit empresarial de Catalunya, afavorirà l’obertura de noves connexions de llarg radi i el reforç de les existents”, asseguren.

 

A més, remarquen que “millorar la connexió de Barcelona amb altres països tindrà un impacte positiu no només per atreure perfils de viatgers associats al món dels negocis, sinó que també estimularà l’intercanvi comercial i la inversió internacional sobre Catalunya, especialment de destinacions estratègiques que encara no tenen connexió directa amb Barcelona o que tenen potencial de creixement, com el Japó i la Xina, així com Amèrica”.

 

La patronal catalana Foment del Treball també celebra el pas endavant que ha fet el Govern. “Era un objectiu prioritari i una necessitat de país per la qual no hem descansat mai”, ha expressat el seu vicepresident, Lluís Moreno.

 

En sentit contrari s’ha manifestat l’alcaldessa del Prat, Alba Bou, que ha retret al president Illa que “hagi presentat la seva proposta d’ampliar la tercera pista de l’aeroport del Prat, afectant els espais naturals de la Ricarda i el Remolar, sense consensuar-la ni tan sols compartir-la amb el territori afectat”.

 

Bou ha reconegut que “desconeix la literalitat del projecte i que les informacions que s’han fet públiques plantegen més preguntes que respostes, com ara l’afectació real al territori del Prat, al delta del Llobregat i també municipis del voltant, als ecosistemes dels espais protegits, als espais agrícoles i la platja”.

 

Al mateix temps, ha manifestat la seva preocupació per les compensacions ambientals del projecte i ha ressaltat que encara no s’han realitzat aquelles compromeses a l’anterior ampliació de l’espai aeroportuari finalitzada, signades el 1994, un fet que la mateixa Comissió Europea va recordar l’any 2021 amb una carta d’emplaçament en què amenaçava amb sancionar l’Estat si no es realitzaven aquestes compensacions.


Bou ha assegurat que defensarà “tot el que hem guanyat durant les darreres dècades per mantenir la nostra singular relació amb el litoral, amb el Delta, amb els espais naturals, amb la nostra pagesia i amb la nostra agricultura”.

 

L’alcalde de Castelldefels, Manu Reyes, ha expressat la seva oposició al projecte d’ampliació de l’aeroport per tres raons principals: la manca de participació del municipi en l’elaboració del pla, l’absència de mesures compensatòries per a la salut dels veïns i l’impacte sobre població vulnerable, ja que els vols en configuració no preferent augmentarien fins a un cada 30 segons.


Unió de Pagesos (UP) ha declarat públicament el seu rebuig perquè considera que el projecte comportarà un "impacte irreversible sobre terrenys de valor agrari i mediambiental alt al Delta del Llobregat".

 

La plataforma Zeroport també és contrària a la proposta perquè “farà augmentar la contaminació i agreujarà la crisi ecològica, l'escalfament global i els seus efectes”. A més, afirma que “aguditza la ja greu i fràgil situació en què es troben el Delta del Llobregat i els seus espais naturals, agraris i aqüífers”.

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.132

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.