COMARCA
El Departament d'Educació i FP elimina l'ús del mòbil a tota l'etapa obligatòria
A l’etapa d’infantil, es restringiran progressivament les pissarres digitals i les tauletes
![[Img #60205]](https://elfar.cat/upload/images/06_2025/261_aa.png)
El proper setembre, els dispositius mòbils no estaran permesos a tota l’etapa obligatòria, ni a les aules ni a la resta d’espais dels centres, incloent-hi els usos pedagògics. Aquesta és una de les principals mesures que posa en marxa el Departament d'Educació i Formació Professional per al curs 2025-2026, i que s’emmarca en el Pla de digitalització responsable.
Són dues de les actuacions que es duran a terme després d’escoltar les diferents opinions dels experts de la Comissió de Digitalització i educació, i d’analitzar els informes d’avaluació de l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) sobre l’ús del mòbil i dels dispositius digitals als centres. El passat novembre, la consellera d’Educació i FP, Esther Niubó, va constituir una Comissió amb experts de diferents àmbits per recollir les diferents opinions i elaborar un document d’anàlisi dels usos de mòbils i pantalles al sistema educatiu.
“Som la primera Comunitat Autònoma espanyola que engega un procés basat en enquestes i grups de discussió, per poder prendre unes mesures rellevants com aquestes”, ha subratllat la consellera.
Al mateix temps, va encarregar a Ivàlua una avaluació sobre l’ús de dispositius als centres i una avaluació sobre la regulació de l'ús del mòbil. La segona avaluació ha inclòs una enquesta que van respondre docents i direccions de centres públics amb dades significatives com, per exemple, que un 68 % de docents i equips directius estan d’acord en una prohibició total dels mòbils a la secundària; que un 89 % perceben un impacte positiu de la prohibició o regulació vigent al curs 2024-2025, pel que fa a la convivència, l’atenció i el rendiment acadèmic; i que entre el 63 % i el 66 % dels docents no han utilitzat el mòbil en cap activitat d'aula durant el curs actual.
Arran de tota aquesta informació rebuda, Niubó ha anunciat que a partir del curs 25/26 els mòbils no estaran permesos a les aules dels centres catalans en tota l’etapa obligatòria. Per tant, no hi haurà mòbils a les etapes d’infantil, primària i secundària, ni tampoc es permetrà l’ús de rellotges intel·ligents entre l’alumnat.
La consellera ha expressat que “no anirem en cap cas en contra de la digitalització”, i ha afegit que “seria ridícul negar que vivim en un món digitalitzat, tant com ho seria negar els coneixements que aporta aquesta digitalització als nostres alumnes”.
No exposar l’alumnat d’educació infantil als dispositius és una altra de les conclusions dels experts que fa seves el Departament. És per això que es restringiran progressivament les pissarres digitals interactives i les tauletes digitals en aquesta etapa.
Altres mesures que adoptarà el Departament d'Educació i FP són continuar dotant de portàtils a l'alumnat de 6è de primària i a tot l'alumnat d'ESO; incloure en la dotació els portàtils per l’alumnat d’FP Bàsica; la creació d'un repositori de bones pràctiques per totes les etapes, a l’abast del professorat; incloure la formació en intel·ligència artificial per alumnat i docents, incloent les seves limitacions i riscos, i l'elaboració de la guia Educació i Digitalització: Guia per l'acompanyament familiar.
A més, es recomanarà als centres que a les reunions d'inici de curs informin les famílies sobre la importància d’acompanyar en l'ús de les tecnologies; s'intensificarà al currículum la detecció i anàlisi de notícies falses, en el marc de la capacitat de l'esperit crític; es farà una formació orientada a l'ús pedagògic de la digitalització, més enllà de la capacitació digital, i es vol cercar una plataforma tecnològica que compleixi les necessitats dels centres i alhora garanteixi la seguretat de les dades.
El proper setembre, els dispositius mòbils no estaran permesos a tota l’etapa obligatòria, ni a les aules ni a la resta d’espais dels centres, incloent-hi els usos pedagògics. Aquesta és una de les principals mesures que posa en marxa el Departament d'Educació i Formació Professional per al curs 2025-2026, i que s’emmarca en el Pla de digitalització responsable.
Són dues de les actuacions que es duran a terme després d’escoltar les diferents opinions dels experts de la Comissió de Digitalització i educació, i d’analitzar els informes d’avaluació de l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) sobre l’ús del mòbil i dels dispositius digitals als centres. El passat novembre, la consellera d’Educació i FP, Esther Niubó, va constituir una Comissió amb experts de diferents àmbits per recollir les diferents opinions i elaborar un document d’anàlisi dels usos de mòbils i pantalles al sistema educatiu.
“Som la primera Comunitat Autònoma espanyola que engega un procés basat en enquestes i grups de discussió, per poder prendre unes mesures rellevants com aquestes”, ha subratllat la consellera.
Al mateix temps, va encarregar a Ivàlua una avaluació sobre l’ús de dispositius als centres i una avaluació sobre la regulació de l'ús del mòbil. La segona avaluació ha inclòs una enquesta que van respondre docents i direccions de centres públics amb dades significatives com, per exemple, que un 68 % de docents i equips directius estan d’acord en una prohibició total dels mòbils a la secundària; que un 89 % perceben un impacte positiu de la prohibició o regulació vigent al curs 2024-2025, pel que fa a la convivència, l’atenció i el rendiment acadèmic; i que entre el 63 % i el 66 % dels docents no han utilitzat el mòbil en cap activitat d'aula durant el curs actual.
Arran de tota aquesta informació rebuda, Niubó ha anunciat que a partir del curs 25/26 els mòbils no estaran permesos a les aules dels centres catalans en tota l’etapa obligatòria. Per tant, no hi haurà mòbils a les etapes d’infantil, primària i secundària, ni tampoc es permetrà l’ús de rellotges intel·ligents entre l’alumnat.
La consellera ha expressat que “no anirem en cap cas en contra de la digitalització”, i ha afegit que “seria ridícul negar que vivim en un món digitalitzat, tant com ho seria negar els coneixements que aporta aquesta digitalització als nostres alumnes”.
No exposar l’alumnat d’educació infantil als dispositius és una altra de les conclusions dels experts que fa seves el Departament. És per això que es restringiran progressivament les pissarres digitals interactives i les tauletes digitals en aquesta etapa.
Altres mesures que adoptarà el Departament d'Educació i FP són continuar dotant de portàtils a l'alumnat de 6è de primària i a tot l'alumnat d'ESO; incloure en la dotació els portàtils per l’alumnat d’FP Bàsica; la creació d'un repositori de bones pràctiques per totes les etapes, a l’abast del professorat; incloure la formació en intel·ligència artificial per alumnat i docents, incloent les seves limitacions i riscos, i l'elaboració de la guia Educació i Digitalització: Guia per l'acompanyament familiar.
A més, es recomanarà als centres que a les reunions d'inici de curs informin les famílies sobre la importància d’acompanyar en l'ús de les tecnologies; s'intensificarà al currículum la detecció i anàlisi de notícies falses, en el marc de la capacitat de l'esperit crític; es farà una formació orientada a l'ús pedagògic de la digitalització, més enllà de la capacitació digital, i es vol cercar una plataforma tecnològica que compleixi les necessitats dels centres i alhora garanteixi la seguretat de les dades.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.98