SANT FELIU
S'instal·la el primer semàfor fix intel·ligent i 100% solar d'Espanya en fase pilot
El projecte, impulsat per l’startup local Torch i incubat al Co-Innova_LAB, reforça la seguretat viària i l’eficiència energètica en el marc de l’estratègia d’innovació urbana de la ciutat
![[Img #60311]](https://elfar.cat/upload/images/06_2025/8160_aa.png)
L'alcaldessa de Sant Feliu, Lourdes Borrell; el president de l'Àrea de Desenvolupament Econòmic i Promoció de Ciutat, Jaume Manyoses, i el regidor d'Innovació Oberta i Ciutadania, Juan Francisco López, van presentar divendres el primer semàfor fix intel·ligent i 100% solar instal·lat a tot l'Estat en fase pilot. Una fita en la seguretat viària aconseguida gràcies a l'startup Torch, incubada al centre d'innovació local Co-Innova_LAB Sant Feliu.
Aquesta prova pilot, emmarcada en l'estratègia municipal en matèria de seguretat energètica aplicada a la mobilitat urbana, tindrà una durada d'un mes i s'ha instal·lat allà on es va penjar el primer semàfor de Sant Feliu, un punt històric, la cruïlla entre el traçat de l'antiga Via Augusta romana (actuals carrers Joan Maragall i Josep Maria de Molina) i el de la carretera reial del s. XVIII (actual carretera de Laureà Miró). A partir de setembre, i amb els resultats extrets de la prova, el primer semàfor fix s'instal·larà al carrer de Joana Raspall amb la riera Pahissa, al barri de Can Bertrand.
En aquesta primera etapa, s'ha instal·lat un sistema de captació solar amb bateria en un semàfor existent. Tot i que el panell solar i l'equip auxiliar estaran plenament operatius, el semàfor continuarà connectat a la xarxa elèctrica per garantir-ne el funcionament habitual. L'objectiu és recopilar dades reals de consum, avaluar l'eficiència energètica del sistema solar (autosuficient durant tres dies només amb una hora de llum) i establir una línia base que permeti estimar amb precisió l'autonomia que podria oferir la solució en condicions reals. Aquesta fase no modifica l'operació del semàfor actual, però sí que genera informació clau per a futures implementacions.
El nou sistema, ha explicat el fundador de Torch, Javier Peña, permet que el semàfor "funcioni de manera autònoma fins i tot quan hi ha talls en la xarxa elèctrica, reforçant la seguretat viària especialment per a col·lectius vulnerables com persones grans o amb discapacitat, a les que avisa per exemple si un cotxe s'acosta a més velocitat de la deguda". A més, el semàfor elimina completament el consum elèctric i redueix les tasques de manteniment, fet que representa un avenç en eficiència energètica, reducció de la petjada de carboni i estalvi per a la ciutat.
Aquest pilot, alineat al compliment de cinc Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), permetrà generar dades reals sobre funcionament, impacte i estalvi energètic que l'Ajuntament podrà compartir amb altres ciutats interessades a replicar la solució. "Amb aquesta acció, Sant Feliu es consolida com a ciutat referent en innovació urbana davant els reptes energètics i climàtics que afecten la mobilitat arreu del país", subratllen des de l'Ajuntament.
"La prova pilot no és només una fita tecnològica, sinó una peça més del puzle de transformació urbana que Sant Feliu ja està desplegant", apunten les mateixes fonts. Amb el soterrament de les vies del tren com a punt d'inflexió, la creació d'un ecodistricte de 147.00 metres quadrats "es consolida com una aposta decidida per un urbanisme verd, digital i centrat en les persones".
"L'ecodistricte es perfila com un motor de canvi a l'àrea metropolitana de Barcelona i una referència per a les ciutats intel·ligents del futur, i aquest semàfor s'alinea amb aquesta idea", va manifestar l'alcaldessa, Lourdes Borrell.
"És l'exemplificació d'un dels primers encàrrecs que se'ns va fer quan vam arribar a la regidoria d'Innovació oberta, que era el d'apropar la innovació i la tecnologia a la ciutadania", va asseyalar el regidor López. "Així fem una ciutat més sostenible, oberta i més intel·ligent. Si Sant Feliu ha estat triada una de les ciutats més intel·ligents d'Espanya i del món és perquè incubem projectes com aquest", va afegir.
Aquest projecte pioner s'emmarca també dins de l'activitat de Sant Feliu com a membre actiu de la Red Innpulso, la Xarxa de Ciutats de la Ciència i la Innovació promoguda pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.
Des de finals de 2024, Sant Feliu, amb el suport del Co-Innova_LAB, forma part del Grup de Treball Espais d'Experimentació de la Red Innpulso. Aquest grup promou l'exploració d'eines i marcs per a la innovació, l'intercanvi de bones pràctiques i el desenvolupament de projectes col·laboratius entre municipis, susceptibles de rebre finançament.
El pròxim 25 de juny, l'startup Torch representarà Sant Feliu a l'esdeveniment Innpulso Emprende, que se celebrarà a Gijón. Aquestes jornades tenen com a objectiu reunir alcaldes i alcaldesses de les ciutats de la Red Innpulso amb les PIMES, micropimes i startups més innovadores seleccionades per cada municipi.
L'alcaldessa de Sant Feliu, Lourdes Borrell; el president de l'Àrea de Desenvolupament Econòmic i Promoció de Ciutat, Jaume Manyoses, i el regidor d'Innovació Oberta i Ciutadania, Juan Francisco López, van presentar divendres el primer semàfor fix intel·ligent i 100% solar instal·lat a tot l'Estat en fase pilot. Una fita en la seguretat viària aconseguida gràcies a l'startup Torch, incubada al centre d'innovació local Co-Innova_LAB Sant Feliu.
Aquesta prova pilot, emmarcada en l'estratègia municipal en matèria de seguretat energètica aplicada a la mobilitat urbana, tindrà una durada d'un mes i s'ha instal·lat allà on es va penjar el primer semàfor de Sant Feliu, un punt històric, la cruïlla entre el traçat de l'antiga Via Augusta romana (actuals carrers Joan Maragall i Josep Maria de Molina) i el de la carretera reial del s. XVIII (actual carretera de Laureà Miró). A partir de setembre, i amb els resultats extrets de la prova, el primer semàfor fix s'instal·larà al carrer de Joana Raspall amb la riera Pahissa, al barri de Can Bertrand.
En aquesta primera etapa, s'ha instal·lat un sistema de captació solar amb bateria en un semàfor existent. Tot i que el panell solar i l'equip auxiliar estaran plenament operatius, el semàfor continuarà connectat a la xarxa elèctrica per garantir-ne el funcionament habitual. L'objectiu és recopilar dades reals de consum, avaluar l'eficiència energètica del sistema solar (autosuficient durant tres dies només amb una hora de llum) i establir una línia base que permeti estimar amb precisió l'autonomia que podria oferir la solució en condicions reals. Aquesta fase no modifica l'operació del semàfor actual, però sí que genera informació clau per a futures implementacions.
El nou sistema, ha explicat el fundador de Torch, Javier Peña, permet que el semàfor "funcioni de manera autònoma fins i tot quan hi ha talls en la xarxa elèctrica, reforçant la seguretat viària especialment per a col·lectius vulnerables com persones grans o amb discapacitat, a les que avisa per exemple si un cotxe s'acosta a més velocitat de la deguda". A més, el semàfor elimina completament el consum elèctric i redueix les tasques de manteniment, fet que representa un avenç en eficiència energètica, reducció de la petjada de carboni i estalvi per a la ciutat.
Aquest pilot, alineat al compliment de cinc Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), permetrà generar dades reals sobre funcionament, impacte i estalvi energètic que l'Ajuntament podrà compartir amb altres ciutats interessades a replicar la solució. "Amb aquesta acció, Sant Feliu es consolida com a ciutat referent en innovació urbana davant els reptes energètics i climàtics que afecten la mobilitat arreu del país", subratllen des de l'Ajuntament.
"La prova pilot no és només una fita tecnològica, sinó una peça més del puzle de transformació urbana que Sant Feliu ja està desplegant", apunten les mateixes fonts. Amb el soterrament de les vies del tren com a punt d'inflexió, la creació d'un ecodistricte de 147.00 metres quadrats "es consolida com una aposta decidida per un urbanisme verd, digital i centrat en les persones".
"L'ecodistricte es perfila com un motor de canvi a l'àrea metropolitana de Barcelona i una referència per a les ciutats intel·ligents del futur, i aquest semàfor s'alinea amb aquesta idea", va manifestar l'alcaldessa, Lourdes Borrell.
"És l'exemplificació d'un dels primers encàrrecs que se'ns va fer quan vam arribar a la regidoria d'Innovació oberta, que era el d'apropar la innovació i la tecnologia a la ciutadania", va asseyalar el regidor López. "Així fem una ciutat més sostenible, oberta i més intel·ligent. Si Sant Feliu ha estat triada una de les ciutats més intel·ligents d'Espanya i del món és perquè incubem projectes com aquest", va afegir.
Aquest projecte pioner s'emmarca també dins de l'activitat de Sant Feliu com a membre actiu de la Red Innpulso, la Xarxa de Ciutats de la Ciència i la Innovació promoguda pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.
Des de finals de 2024, Sant Feliu, amb el suport del Co-Innova_LAB, forma part del Grup de Treball Espais d'Experimentació de la Red Innpulso. Aquest grup promou l'exploració d'eines i marcs per a la innovació, l'intercanvi de bones pràctiques i el desenvolupament de projectes col·laboratius entre municipis, susceptibles de rebre finançament.
El pròxim 25 de juny, l'startup Torch representarà Sant Feliu a l'esdeveniment Innpulso Emprende, que se celebrarà a Gijón. Aquestes jornades tenen com a objectiu reunir alcaldes i alcaldesses de les ciutats de la Red Innpulso amb les PIMES, micropimes i startups més innovadores seleccionades per cada municipi.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.98