COMARCA
La Generalitat augmenta el finançament de les places d'escola bressol dels 1.600 als 1.800 euros
Aquesta mesura permet garantir la gratuïtat de l'I2
![[Img #60427]](https://elfar.cat/upload/images/07_2025/7923_escola-bressol.jpg)
El Govern de la Generalitat ha aprovat un decret llei que inclou l'increment del finançament de les places d'escola bressol fins als 1.800 euros. La Llei d'Educació de Catalunya preveia un mòdul de 1.600 euros per plaça, estable fins al curs 2028-2029, però s'ha decidit actualitzar l'import tenint en compte el creixement dels costos de servei, l'increment de la demanda i el context de pròrroga pressupostà ria.Â
Â
Segons el Govern mantenir els 1.600 euros actuals podria comprometre la viabilitat de la gratuïtat de l'I2. Aquesta mesura tindrà un impacte pressupostari d'uns 9,92 milions d'euros. En paral·lel, s'actualitzarà de 1.600 a 1.800 per plaça el finançament de la part del cost del servei de l'I2 que abans assumien les famÃlies.
Â
Això es farà , segons el Govern, "per continuar garantint-ne la gratuïtat efectiva i assegurar-ne la continuïtat durant el curs 2025-2026" de la mesura. L'impacte pressupostari estimat és de 6,15 milions.
Â
Aquest augment ha de permetre mantenir les quanties al voltant d'un terç del cost total del servei. El model de finançament de les places d'escoles bressol preveu que la Generalitat assumeixi un terç del cost, els ajuntaments un altre tercer i les famÃlies un altre. En el cas de l'I2, la Generalitat assumeix dos d'aquests terços del cost de l'escolarització i, per tant, les famÃlies no paguen per aquesta escolarització però sà serveis addicionals com poden ser l'acollida o l'espai de migdia.
Â
Obres de millora als centres educatius
Â
D'altra banda, el decret permet introduir amb més claredat la possibilitat que el món local pugui assumir voluntà riament, amb acord previ del Departament d'Educació, el finançament o execució d'obres de millora, ampliació o adequació dels centres educatius.
Â
El redactat actual de l'article 164 de la LEC preveia que la competència de la conservació, manteniment i vigilà ncia de les escoles i centres d'educació especial correspon als ajuntaments, i requeia sobre el Departament la competència en les obres i actuacions de reforma, ampliació o adequació i millora, cosa que impedia la flexibilitat en la realització de certes obres. S'estima un estalvi pressupostari de prop de vuit milions d'euros.
Â
A més, es pretén modificar l'article 165, que preveu que l'administració educativa promogui l'ús social dels centres públics fora de l'horari escolar, tot regulant-ne els criteris bà sics d'ús. El redactat actual no és suficient per habilitar jurÃdicament l'ús dels centres per part d'ens locals o entitats socials, cosa que limita l'efectivitat de les polÃtiques de suport educatiu i comunitari en horari escolar, com les que es duen a terme en el marc dels Plans Educatius d'Entorn.
Â
Concerts educatius per a PFI i Programes de Noves Oportunitats
Â
Per últim, mitjançant una modificació de la disposició addicional quarta del Decret llei 3/2016, es vol crear la possibilitat de subscriure concerts educatius per a la prestació des serveis vinculats als Programes de Formació i Inserció (PFI) i als Programes de Noves Oportunitats adreçats a joves que no han superat l'educació obligatòria.
Â
Se substituirà , aixÃ, el model actual de subvencions anuals, optant per un mecanisme de finançament més estable i predictible. El cost global potencial del règim de concertació podria situar-se entre els 14 i els 21 milions d'euros anuals, però atès que es tracta d'una transformació del mecanisme de finançament, la mesura no suposa una nova despesa estructural.  Â
Â
El Govern de la Generalitat ha aprovat un decret llei que inclou l'increment del finançament de les places d'escola bressol fins als 1.800 euros. La Llei d'Educació de Catalunya preveia un mòdul de 1.600 euros per plaça, estable fins al curs 2028-2029, però s'ha decidit actualitzar l'import tenint en compte el creixement dels costos de servei, l'increment de la demanda i el context de pròrroga pressupostà ria.Â
Â
Segons el Govern mantenir els 1.600 euros actuals podria comprometre la viabilitat de la gratuïtat de l'I2. Aquesta mesura tindrà un impacte pressupostari d'uns 9,92 milions d'euros. En paral·lel, s'actualitzarà de 1.600 a 1.800 per plaça el finançament de la part del cost del servei de l'I2 que abans assumien les famÃlies.
Â
Això es farà , segons el Govern, "per continuar garantint-ne la gratuïtat efectiva i assegurar-ne la continuïtat durant el curs 2025-2026" de la mesura. L'impacte pressupostari estimat és de 6,15 milions.
Â
Aquest augment ha de permetre mantenir les quanties al voltant d'un terç del cost total del servei. El model de finançament de les places d'escoles bressol preveu que la Generalitat assumeixi un terç del cost, els ajuntaments un altre tercer i les famÃlies un altre. En el cas de l'I2, la Generalitat assumeix dos d'aquests terços del cost de l'escolarització i, per tant, les famÃlies no paguen per aquesta escolarització però sà serveis addicionals com poden ser l'acollida o l'espai de migdia.
Â
Obres de millora als centres educatius
Â
D'altra banda, el decret permet introduir amb més claredat la possibilitat que el món local pugui assumir voluntà riament, amb acord previ del Departament d'Educació, el finançament o execució d'obres de millora, ampliació o adequació dels centres educatius.
Â
El redactat actual de l'article 164 de la LEC preveia que la competència de la conservació, manteniment i vigilà ncia de les escoles i centres d'educació especial correspon als ajuntaments, i requeia sobre el Departament la competència en les obres i actuacions de reforma, ampliació o adequació i millora, cosa que impedia la flexibilitat en la realització de certes obres. S'estima un estalvi pressupostari de prop de vuit milions d'euros.
Â
A més, es pretén modificar l'article 165, que preveu que l'administració educativa promogui l'ús social dels centres públics fora de l'horari escolar, tot regulant-ne els criteris bà sics d'ús. El redactat actual no és suficient per habilitar jurÃdicament l'ús dels centres per part d'ens locals o entitats socials, cosa que limita l'efectivitat de les polÃtiques de suport educatiu i comunitari en horari escolar, com les que es duen a terme en el marc dels Plans Educatius d'Entorn.
Â
Concerts educatius per a PFI i Programes de Noves Oportunitats
Â
Per últim, mitjançant una modificació de la disposició addicional quarta del Decret llei 3/2016, es vol crear la possibilitat de subscriure concerts educatius per a la prestació des serveis vinculats als Programes de Formació i Inserció (PFI) i als Programes de Noves Oportunitats adreçats a joves que no han superat l'educació obligatòria.
Â
Se substituirà , aixÃ, el model actual de subvencions anuals, optant per un mecanisme de finançament més estable i predictible. El cost global potencial del règim de concertació podria situar-se entre els 14 i els 21 milions d'euros anuals, però atès que es tracta d'una transformació del mecanisme de finançament, la mesura no suposa una nova despesa estructural.  Â
Â
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.98