Sábado, 08 de Noviembre de 2025

Actualizada

Viernes, 07 de Noviembre de 2025 a las 18:42:00 horas

| 635 1
Martes, 08 de Julio de 2025
ÀREA METROPOLITANA

El 61 % de les persones residents a l’àrea metropolitana es declara usuària habitual del transport públic

La mobilitat quotidiana es manté propera als 20 milions de desplaçaments en dia feiner

[Img #60518]

Els desplaçaments en transport públic van batre un nou rècord el 2024, amb una mitjana de 3,6 milions de desplaçaments diaris. Això suposa un increment del 8,6 % respecte del 2023 i situa la seva quota modal en el 18,2 %. Així, es superen en més de 300.000 desplaçaments els valors prepandèmia. A més, un 61 % de la població resident a l’àmbit de la província de Barcelona declara ser usuària habitual del transport públic, la qual cosa representa un augment del 55  % en valors absoluts respecte del 2022, passant de 1,9 milions a tres milions de persones usuàries.

 

Aquestes són algunes de les dades principals de l’Enquesta de mobilitat en dia feiner 2024 (EMEF), estadística oficial de la Generalitat de Catalunya, promoguda per l’Autoritat del Transport Metropolità i realitzada per l’Institut Metròpoli, des de fa 20 anys i considerada el principal referent per mesurar la mobilitat a l’àrea de Barcelona. En la darrera edició del 2024 s’han enquestat 11.420 persones.


Els motius que expliquen aquest increment són de diversa naturalesa.Un dels factors destacats és la bonificació dels preus dels títols de transport públic d’ús recurrent.

 

Preguntades sobre com ha afectat aquesta bonificació a les seves pautes de mobilitat, fins a un 14,1 % de les persones enquestades afirmen utilitzar més el transport públic. Per contra, el nombre de persones que declaren no fer servir mitjans de transport públic s’ha reduït.


L’EMEF evidencia també que la mobilitat a la província de Barcelona es manté al voltant dels 20 milions de desplaçaments en un dia feiner. Igual que l’any 2023, se superen les xifres prepandèmia. No obstant això, l’any 2024 s’ha registrat un lleuger descens del 2,2 % respecte del 2023, malgrat l’increment del 1,9 % de la població resident al territori. Això fa que la mitjana de desplaçaments diaris per persona, amb 3,95, sigui lleugerament inferior a la mitjana de l’any anterior (4,11).

 

En relació amb els desplaçaments, la mobilitat activa (caminant, bicicleta, patinet i altres vehicles de mobilitat personal) és majoritària, amb un 48,3 % de quota modal. Tot i això, l’ús d’aquests mitjans de transport es redueix en termes absoluts respecte del 2023 (-7,6 % de desplaçaments diaris). Els desplaçaments en transport públic pugen un 8,6 %. El vehicle privat es manté estable (+0,9 %) i presenta una quota modal del 33,5 %, inferior a la del 2019.

 

A Barcelona i l’àmbit metropolità, el transport públic i la mobilitat activa tenen una quota modal més alta. En canvi, a la regió metropolitana de Barcelona, guanya pes l’ús del vehicle privat en la mobilitat diària de la població resident.

 

Les dones fan més desplaçaments amb modes sostenibles que els homes

 

Les dones es desplacen en major proporció que els homes caminant (49,5 % i 42,7 %, respectivament). Les diferències s’accentuen encara més en els mitjans de transport motoritzats, on la quota modal del vehicle privat entre els homes supera la de les dones en 11 punts percentuals.

 

Una altra dada interessant és la quota de mobilitat ocupacional (feina i estudis), que se situa en el 16,9 % l’any 2024, similar a la del 2023, però encara per sota dels nivells del 2019. Pel que fa als desplaçaments per motius personals, representen el 39,7 %, amb un lleuger descens respecte de l’any anterior.

 

En tots els àmbits territorials analitzats, la població usuària del transport públic té una percepció de seguretat mitjana superior a 7 en una escala de 0 a 10. Les dades mostren una tendència a la baixa pel que fa a la por a patir robatoris, agressions físiques i verbals. Els robatoris continuen sent el tipus de delicte que genera més por al llarg de tots els anys analitzats.

 

Notable increment de l’ús de la T-mobilitat

 

A partir del 2024, la majoria de títols de transport públic de l’ATM ja estaven disponibles al sistema de la T-mobilitat. Com a resultat, l’EMEF ha detectat un augment notable del seu ús: del 17,4 % a la tardor del 2023 a més del 50 % a la tardor del 2024.

 

La valoració global de la T-mobilitat entre les persones usuàries és molt positiva: de 8,3 a la primera onada i de 8,4 a la segona, en una escala de 0 a 10. La satisfacció varia poc segons la modalitat d’ús, però la targeta de plàstic és la més ben valorada, amb una puntuació de 8,9 sobre 10.

Comentarios (1) Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1

  • Luis

    Luis | Miércoles, 09 de Julio de 2025 a las 06:21:29 horas

    En el barrio de Albarrosa, Viladecans, no tenemos transporte público, el AMB no hace nada para evitarlo escudándose en el ayuntamiento y é4ste hace oídos sordos. los vecinos ya mayores de esa zona tienen que vender sus casas

    Accede para responder

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.