ÀREA METROPOLITANA
La intel·ligència artificial ajudarà a predir la demanda i optimitzar la xarxa d’autobusos metropolitans
Un projecte pioner prova amb èxit l’ús de la IA per ajustar en temps real la flota de l’Aerobús i millorar la planificació del transport públic
![[Img #60667]](https://elfar.cat/upload/images/07_2025/3365_unnamed-66.jpg)
La Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i el centre tecnològic Eurecat han dut a terme una prova pilot per, amb l’ajuda de la intel·ligència artificial (IA), preveure la demanda de l’Aerobús i d’aquesta manera ajustar la flota de vehicles necessària a cada moment. L’objectiu de la iniciativa és planificar i millorar els sistemes de transport públic metropolità.
AIDA és un projecte d’impacte del Centre d’Innovació en IA i Tecnologia de Dades (CIDAI), desenvolupat en el marc de l’Estratègia d’intel·ligència artificial de Catalunya que impulsa el Govern. Es tracta d’una eina que té per objectiu contribuir a millorar l’eficiència operativa en funció de la demanda del servei de l’Aerobús a través de solucions innovadores basades en IA i dades.
En el projecte AIDA hi han participat l’AMB, com a promotora del repte, planificadora de la mobilitat metropolitana i titular dels serveis d’Aerobús i de Bus Metropolità, i el centre tecnològic Eurecat, que ha desenvolupat la solució innovadora.
Des de la Secretaria de Polítiques Digitals de la Generalitat s’ha destacat que projectes com l’AIDA contribueixen a fomentar el desenvolupament i l’adopció d’innovació amb IA, perquè demostren el valor d’aquesta tecnologia per resoldre reptes reals, de manera que no només es validen solucions innovadores, sinó que es transfereix aquest coneixement avançat en IA cap a l’ecosistema.
En aquest mateix sentit s’ha expressat el director del CIDAI, Joan Mas, que ha assegurat que el projecte AIDA “és una mostra de l’impacte de la col·laboració publicoprivada que promou el CIDAI per impulsar l’ús de tecnologies basades en dades i IA per part de les empreses i la societat, en aquest cas, fomentant una mobilitat més sostenible i eficient, gràcies a l’ús de solucions intel·ligents per a la gestió del transport col·lectiu”.
Per la seva banda, el director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, ha exposat que “la IA és una realitat que ja està transformant la nostra manera de treballar al servei públic i, concretament, per planificar la mobilitat metropolitana". Bigas ha destacat tres grans beneficis per a la ciutadania: millora de la informació, millora de la gestió dels tràmits i també millora de la prestació dels serveis públics.
“Amb els volums creixents de dades, tràmits i interaccions amb la ciutadania, i la intermodalitat de tots els sistemes de transport, hem de donar una resposta més àgil, personalitzada i eficient. La IA no ha de ser una capa invisible que deshumanitza la gestió pública. Al contrari: ha de ser una eina d’empoderament col·lectiu, una tecnologia que faci més fàcil entendre l’Administració, accedir-hi i poder-hi interactuar”, ha afegit Bigas.
En el marc del projecte s’ha desenvolupat un model que combina la predicció de la demanda a curt i mitjà termini, amb un model d’optimització per fer una estimació de la flota de vehicles necessària per cobrir les necessitats en cada moment, respectant la freqüència de pas establerta de l’Aerobús, que dona servei a la línia que connecta el centre de Barcelona amb les dues terminals de l’aeroport del Prat i que funciona els set dies de la setmana, les 24 hores del dia.
Optimitzar la xarxa d’autobús metropolità
De la col·laboració entre l’AMB i Eurecat a través del CIDAI ha sorgit un nou projecte per ampliar l’escala de la solució i aplicar-la a les línies de Bus Metropolità de l’AMB per predir la demanda de passatgers, optimitzar les freqüències de pas i minimitzar els temps d’espera, amb la finalitat de poder oferir un servei més flexible, sostenible i eficient, ajustant l’oferta a la demanda en temps real.
El projecte, denominat AI4BUS, busca transformar el model de gestió del transport públic a través d’anàlisis de dades i el desenvolupament de models d’intel·ligència artificial, a fi d’aconseguir models predictius avançats per anticipar l’ocupació dels autobusos i incidir en l’optimització de freqüències de pas per millorar l’eficiència operativa.
AI4BUS és el resultat de continuïtat del projecte AIDA, però en aquest cas les solucions d’intel·ligència artificial es desplegaran a les línies regulars de transport públic. Aquests projectes també incorporen l'ús de dades contextuals com la meteorologia, esdeveniments a la ciutat i variables socioeconòmiques, així com la implementació d’un demostrador amb dades reals per validar els resultats en un entorn operatiu.
La Generalitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i el centre tecnològic Eurecat han dut a terme una prova pilot per, amb l’ajuda de la intel·ligència artificial (IA), preveure la demanda de l’Aerobús i d’aquesta manera ajustar la flota de vehicles necessària a cada moment. L’objectiu de la iniciativa és planificar i millorar els sistemes de transport públic metropolità.
AIDA és un projecte d’impacte del Centre d’Innovació en IA i Tecnologia de Dades (CIDAI), desenvolupat en el marc de l’Estratègia d’intel·ligència artificial de Catalunya que impulsa el Govern. Es tracta d’una eina que té per objectiu contribuir a millorar l’eficiència operativa en funció de la demanda del servei de l’Aerobús a través de solucions innovadores basades en IA i dades.
En el projecte AIDA hi han participat l’AMB, com a promotora del repte, planificadora de la mobilitat metropolitana i titular dels serveis d’Aerobús i de Bus Metropolità, i el centre tecnològic Eurecat, que ha desenvolupat la solució innovadora.
Des de la Secretaria de Polítiques Digitals de la Generalitat s’ha destacat que projectes com l’AIDA contribueixen a fomentar el desenvolupament i l’adopció d’innovació amb IA, perquè demostren el valor d’aquesta tecnologia per resoldre reptes reals, de manera que no només es validen solucions innovadores, sinó que es transfereix aquest coneixement avançat en IA cap a l’ecosistema.
En aquest mateix sentit s’ha expressat el director del CIDAI, Joan Mas, que ha assegurat que el projecte AIDA “és una mostra de l’impacte de la col·laboració publicoprivada que promou el CIDAI per impulsar l’ús de tecnologies basades en dades i IA per part de les empreses i la societat, en aquest cas, fomentant una mobilitat més sostenible i eficient, gràcies a l’ús de solucions intel·ligents per a la gestió del transport col·lectiu”.
Per la seva banda, el director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas, ha exposat que “la IA és una realitat que ja està transformant la nostra manera de treballar al servei públic i, concretament, per planificar la mobilitat metropolitana". Bigas ha destacat tres grans beneficis per a la ciutadania: millora de la informació, millora de la gestió dels tràmits i també millora de la prestació dels serveis públics.
“Amb els volums creixents de dades, tràmits i interaccions amb la ciutadania, i la intermodalitat de tots els sistemes de transport, hem de donar una resposta més àgil, personalitzada i eficient. La IA no ha de ser una capa invisible que deshumanitza la gestió pública. Al contrari: ha de ser una eina d’empoderament col·lectiu, una tecnologia que faci més fàcil entendre l’Administració, accedir-hi i poder-hi interactuar”, ha afegit Bigas.
En el marc del projecte s’ha desenvolupat un model que combina la predicció de la demanda a curt i mitjà termini, amb un model d’optimització per fer una estimació de la flota de vehicles necessària per cobrir les necessitats en cada moment, respectant la freqüència de pas establerta de l’Aerobús, que dona servei a la línia que connecta el centre de Barcelona amb les dues terminals de l’aeroport del Prat i que funciona els set dies de la setmana, les 24 hores del dia.
Optimitzar la xarxa d’autobús metropolità
De la col·laboració entre l’AMB i Eurecat a través del CIDAI ha sorgit un nou projecte per ampliar l’escala de la solució i aplicar-la a les línies de Bus Metropolità de l’AMB per predir la demanda de passatgers, optimitzar les freqüències de pas i minimitzar els temps d’espera, amb la finalitat de poder oferir un servei més flexible, sostenible i eficient, ajustant l’oferta a la demanda en temps real.
El projecte, denominat AI4BUS, busca transformar el model de gestió del transport públic a través d’anàlisis de dades i el desenvolupament de models d’intel·ligència artificial, a fi d’aconseguir models predictius avançats per anticipar l’ocupació dels autobusos i incidir en l’optimització de freqüències de pas per millorar l’eficiència operativa.
AI4BUS és el resultat de continuïtat del projecte AIDA, però en aquest cas les solucions d’intel·ligència artificial es desplegaran a les línies regulars de transport públic. Aquests projectes també incorporen l'ús de dades contextuals com la meteorologia, esdeveniments a la ciutat i variables socioeconòmiques, així com la implementació d’un demostrador amb dades reals per validar els resultats en un entorn operatiu.
Luis | Viernes, 18 de Julio de 2025 a las 20:33:32 horas
Mucho rollo pero en el barrio de Albarrosa de Viladecans no tenemos transporte publico
Accede para votar (0) (0) Accede para responder