ÀREA METROPOLITANA
Més de 18.500 alumnes participen en el programa educatiu metropolità 'Aprenem a la Xarxa' durant el curs 2024-2025
Els projectes d’aprenentatge servei, les activitats als parcs i platges i el contacte directe amb la natura han impulsat una educació vivencial arrelada al territori
![[Img #60753]](https://elfar.cat/upload/images/07_2025/9674_aa.jpg)
 Durant el curs 2024-2025, unes 18.500 persones han pres part en els diferents projectes del programa Aprenem a la Xarxa, impulsat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i adreçat a escoles, instituts, centres educatius i entitats del territori. Aquesta proposta educativa combina coneixement, vivència i compromÃs amb l’entorn, i ofereix als participants una experiència formativa directa en espais naturals metropolitans com parcs i platges, integrant-los en iniciatives ambientals de valor pedagògic i social.
Â
L’oferta del programa inclou activitats diverses dins de tres grans à mbits: els projectes d’aprenentatge servei (APS), les accions del programa Compartim un Futur i les propostes educatives d’Escoles a prop. Tots aquests projectes tenen com a fil conductor l’aprenentatge actiu, l’educació ambiental i la implicació en la conservació i millora dels espais públics de natura i salut.
Â
La major part de la participació d’aquest curs —unes 12.000 persones— s’ha concentrat en les activitats del programa Compartim un Futur, especialment dissenyades per a escoles i grups que volen descobrir els valors naturals i culturals dels parcs i platges metropolitans. Algunes propostes com Qui viu als parcs? (amb més de 2.000 participants), Flora i fauna a la desembocadura del riu Besòs (amb més de 1.700) o Salvem les platges metropolitanes i Visitem la Jugatecambiental, amb més d’1.100 persones cadascuna, han tingut una acollida especialment destacada. També ha crescut notablement la participació en la iniciativa Pedals als parcs i platges metropolitans, en la qual més de 2.700 alumnes han realitzat rutes en bicicleta per conèixer els valors dels espais verds i fomentar una mobilitat més sostenible.
Â
D’altra banda, gairebé 800 alumnes han participat en activitats del projecte Escoles a prop, adreçat especialment als centres més pròxims als parcs i platges, i que busca aprofundir en el vincle entre el territori i la comunitat educativa. Enguany, s’ha recuperat, després de dos cursos de pausa per la sequera, el projecte Arrela’t, una programació de plantacions populars amb escoles i entitats, en què els participants col·laboren amb els equips tècnics de l’AMB en la reposició d’arbres i arbustives, i alhora coneixen de prop la gestió de la vegetació als espais metropolitans.
Â
Els projectes d’aprenentatge servei han tornat a tenir una presència rellevant, amb més de 3.000 participants en 91 projectes desenvolupats en parcs i platges. A través d’aquest model educatiu, l’alumnat aprèn treballant temes com la biodiversitat, la convivència o el patrimoni, i alhora fa una contribució directa a la comunitat. Això es tradueix en accions com la millora de la biodiversitat, la creació de materials divulgatius o la conducció d’itineraris guiats per a altres alumnes. Un dels projectes més sol·licitats ha estat novament el Seguiment de caixes niu i menjadores per a ocells, amb 800 participants de 28 centres educatius i entitats, que han dut a terme tasques de manteniment i observació d’espècies als parcs. També destaca Apadrinem un espai participatiu del parc, que ha involucrat 428 alumnes en el manteniment d’espais com papalloneres, horts urbans o jardins d’herbes remeieres.
Â
Pel que fa a les platges, han tingut especial rellevà ncia les propostes de ciència ciutadana i educació ambiental com el projecte BioPlatgesMet, amb 189 joves que han contribuït a estudiar la biodiversitat del litoral metropolità . Altres iniciatives com Recuperem les dunes metropolitanes o Microplà stics a la platja han permès a més d’un centenar de joves reflexionar sobre els impactes ambientals a les platges i contribuir a la seva conservació.
 Durant el curs 2024-2025, unes 18.500 persones han pres part en els diferents projectes del programa Aprenem a la Xarxa, impulsat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i adreçat a escoles, instituts, centres educatius i entitats del territori. Aquesta proposta educativa combina coneixement, vivència i compromÃs amb l’entorn, i ofereix als participants una experiència formativa directa en espais naturals metropolitans com parcs i platges, integrant-los en iniciatives ambientals de valor pedagògic i social.
Â
L’oferta del programa inclou activitats diverses dins de tres grans à mbits: els projectes d’aprenentatge servei (APS), les accions del programa Compartim un Futur i les propostes educatives d’Escoles a prop. Tots aquests projectes tenen com a fil conductor l’aprenentatge actiu, l’educació ambiental i la implicació en la conservació i millora dels espais públics de natura i salut.
Â
La major part de la participació d’aquest curs —unes 12.000 persones— s’ha concentrat en les activitats del programa Compartim un Futur, especialment dissenyades per a escoles i grups que volen descobrir els valors naturals i culturals dels parcs i platges metropolitans. Algunes propostes com Qui viu als parcs? (amb més de 2.000 participants), Flora i fauna a la desembocadura del riu Besòs (amb més de 1.700) o Salvem les platges metropolitanes i Visitem la Jugatecambiental, amb més d’1.100 persones cadascuna, han tingut una acollida especialment destacada. També ha crescut notablement la participació en la iniciativa Pedals als parcs i platges metropolitans, en la qual més de 2.700 alumnes han realitzat rutes en bicicleta per conèixer els valors dels espais verds i fomentar una mobilitat més sostenible.
Â
D’altra banda, gairebé 800 alumnes han participat en activitats del projecte Escoles a prop, adreçat especialment als centres més pròxims als parcs i platges, i que busca aprofundir en el vincle entre el territori i la comunitat educativa. Enguany, s’ha recuperat, després de dos cursos de pausa per la sequera, el projecte Arrela’t, una programació de plantacions populars amb escoles i entitats, en què els participants col·laboren amb els equips tècnics de l’AMB en la reposició d’arbres i arbustives, i alhora coneixen de prop la gestió de la vegetació als espais metropolitans.
Â
Els projectes d’aprenentatge servei han tornat a tenir una presència rellevant, amb més de 3.000 participants en 91 projectes desenvolupats en parcs i platges. A través d’aquest model educatiu, l’alumnat aprèn treballant temes com la biodiversitat, la convivència o el patrimoni, i alhora fa una contribució directa a la comunitat. Això es tradueix en accions com la millora de la biodiversitat, la creació de materials divulgatius o la conducció d’itineraris guiats per a altres alumnes. Un dels projectes més sol·licitats ha estat novament el Seguiment de caixes niu i menjadores per a ocells, amb 800 participants de 28 centres educatius i entitats, que han dut a terme tasques de manteniment i observació d’espècies als parcs. També destaca Apadrinem un espai participatiu del parc, que ha involucrat 428 alumnes en el manteniment d’espais com papalloneres, horts urbans o jardins d’herbes remeieres.
Â
Pel que fa a les platges, han tingut especial rellevà ncia les propostes de ciència ciutadana i educació ambiental com el projecte BioPlatgesMet, amb 189 joves que han contribuït a estudiar la biodiversitat del litoral metropolità . Altres iniciatives com Recuperem les dunes metropolitanes o Microplà stics a la platja han permès a més d’un centenar de joves reflexionar sobre els impactes ambientals a les platges i contribuir a la seva conservació.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1