ÀREA METROPOLITANA
La demanda de la xarxa pedalable Bicivia creix un 21 % en cinc anys
La Bicivia assoleix la xifra de 75.600 usuaris diaris de mitjana el 2024 a l’à rea metropolitana de Barcelona
![[Img #60900]](https://elfar.cat/upload/images/08_2025/751_amb-albert-canalejo-26.jpg)
La demanda de la xarxa pedalable metropolitana, Bicivia, ha crescut un 21 % en cinc anys, de tal manera que el 2024 es van registrar 75.600 usuaris diaris de mitjana. La via pedalable més utilitzada és la 6, que connecta el Port Vell de Barcelona amb Barberà del Vallès, amb més de 16.300 usuaris diaris de mitjana el 2024. Els eixos pedalables que ressegueixen el litoral metropolità també són molt concorreguts: en segona posició trobem la Bicivia 7, que connecta el Fòrum de Barcelona amb Castelldefels, on es van registrar més de 16.000 usuaris diaris de mitjana. La Bicivia 3, que transcorre per la lÃnia de la costa entre el Prat i Montgat, va tenir gairebé 11.000 usuaris diaris de mitjana l’any passat.
Â
Tenint en compte la variació acumulada entre el 2019 i el 2024 en els punts on s’han pogut recollir les dades segregades per tipus de vehicle (bicicleta o VMP), es produeix un increment del 29 % de bicicletes i del 92 % de vehicles de mobilitat personal (VMP). Aixà doncs, la intensitat mitjana dià ria de bicicletes el 2024 ha estat de 14.057, mentre que de patinets elèctrics, de 6.292. Malgrat l’augment exponencial de l’ús dels patinets elèctrics, en nombres absoluts la bicicleta el mitjà de transport escollit per la majoria d’usuaris.Â
Â
Si s'analitzen les dades en funció del gènere, la majoria d’usuaris del Bicivia són homes. En total es compatibilitzen un 82 % d’homes i un 18 % de dones. En bicicleta, el 84 % correspon a homes i el 16 % a dones. En patinet, el 78 % són homes i el 22 %, dones.
Â
El perfil d’usuaris de la bicicleta indica que el 64 % dels desplaçaments corresponen a mobilitat obligada, és a dir, a persones que utilitzen la bicicleta per anar a treballar. El 36 % restant correspon a motivacions d’esport o lleure. Cal destacar que 7 de cada 10 persones en bicicleta porten casc, mentre que entre els usuaris de patinets són 5 de cada 10 les persones que en porten.
Â
L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha portat a terme la tercera campanya d’aforaments a la xarxa Bicivia i és el primer sondeig que es fa postpandèmia. La campanya es duu a terme en dues onades anuals de recollida de dades: una a la primavera (maig) i una altra a la tardor (novembre).
Â
El treball de camp es porta a terme utilitzant dues metodologies: a través d’enquestes a usuaris (comptatges manuals) en diferents punts aleatoris de les vies pedalables i amb dispositius automà tics que compatibilitzen les persones que hi passen. L’AMB en té 41 de repartits equitativament pel territori metropolità , mentre que l’Ajuntament de Barcelona disposa de 22 dispositius sobre la xarxa Bicivia d’aquest municipi.Â
Â
Els dispositius automà tics són de tres tipus: espires o llaços magnètics, que emeten dades cada 15 minuts, els tubs pneumà tics, que proporcionen informació dià ria durant una setmana, i cà meres, que proveeixen dades cada 15 minuts durant 24 hores.
Â
L’objectiu principal de la campanya és analitzar la demanda i l’ús de la bicicleta i dels VMP l’any 2024, aixà com avaluar-ne l’evolució des del 2019.
Â
Canvi d’hà bits postpandèmia i augment de la infraestructura pedalable
Â
Des de l'AMB subratllen que la pandèmia del Covid-19 va implicar una disminució de l’ús del transport públic i un augment significatiu de la mobilitat activa com la bicicleta. Aquest canvi de tendència s’ha anat consolidant al llarg d’aquests darrers anys i els usuaris aposten cada vegada més per moure’s en bicicleta a tota l’à rea metropolitana rà cies als 367 km construïts actualment de xarxa Bicivia, que permeten desplaçar-se de manera més segura, per exemple, des de Castelldefels fins a Sant Boi o de Sant Just Desvern a Sant Adrià de Besòs.
Â
"De fet, la millora contÃnua d’infraestructura pedalable i el creixement de quilòmetres de Bicivia permeten absorbir més usuaris i, juntament amb el desplegament de serveis com l’AMBici o el Bicibox o el canvi d’hà bits de la ciutadania, expliquen aquest augment d’usuaris", assenyalen les mateixes fonts. En els últims cinc anys, l’AMB ha construït o cofinançat prop de 35 km de xarxa Bicivia.
La demanda de la xarxa pedalable metropolitana, Bicivia, ha crescut un 21 % en cinc anys, de tal manera que el 2024 es van registrar 75.600 usuaris diaris de mitjana. La via pedalable més utilitzada és la 6, que connecta el Port Vell de Barcelona amb Barberà del Vallès, amb més de 16.300 usuaris diaris de mitjana el 2024. Els eixos pedalables que ressegueixen el litoral metropolità també són molt concorreguts: en segona posició trobem la Bicivia 7, que connecta el Fòrum de Barcelona amb Castelldefels, on es van registrar més de 16.000 usuaris diaris de mitjana. La Bicivia 3, que transcorre per la lÃnia de la costa entre el Prat i Montgat, va tenir gairebé 11.000 usuaris diaris de mitjana l’any passat.
Â
Tenint en compte la variació acumulada entre el 2019 i el 2024 en els punts on s’han pogut recollir les dades segregades per tipus de vehicle (bicicleta o VMP), es produeix un increment del 29 % de bicicletes i del 92 % de vehicles de mobilitat personal (VMP). Aixà doncs, la intensitat mitjana dià ria de bicicletes el 2024 ha estat de 14.057, mentre que de patinets elèctrics, de 6.292. Malgrat l’augment exponencial de l’ús dels patinets elèctrics, en nombres absoluts la bicicleta el mitjà de transport escollit per la majoria d’usuaris.Â
Â
Si s'analitzen les dades en funció del gènere, la majoria d’usuaris del Bicivia són homes. En total es compatibilitzen un 82 % d’homes i un 18 % de dones. En bicicleta, el 84 % correspon a homes i el 16 % a dones. En patinet, el 78 % són homes i el 22 %, dones.
Â
El perfil d’usuaris de la bicicleta indica que el 64 % dels desplaçaments corresponen a mobilitat obligada, és a dir, a persones que utilitzen la bicicleta per anar a treballar. El 36 % restant correspon a motivacions d’esport o lleure. Cal destacar que 7 de cada 10 persones en bicicleta porten casc, mentre que entre els usuaris de patinets són 5 de cada 10 les persones que en porten.
Â
L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha portat a terme la tercera campanya d’aforaments a la xarxa Bicivia i és el primer sondeig que es fa postpandèmia. La campanya es duu a terme en dues onades anuals de recollida de dades: una a la primavera (maig) i una altra a la tardor (novembre).
Â
El treball de camp es porta a terme utilitzant dues metodologies: a través d’enquestes a usuaris (comptatges manuals) en diferents punts aleatoris de les vies pedalables i amb dispositius automà tics que compatibilitzen les persones que hi passen. L’AMB en té 41 de repartits equitativament pel territori metropolità , mentre que l’Ajuntament de Barcelona disposa de 22 dispositius sobre la xarxa Bicivia d’aquest municipi.Â
Â
Els dispositius automà tics són de tres tipus: espires o llaços magnètics, que emeten dades cada 15 minuts, els tubs pneumà tics, que proporcionen informació dià ria durant una setmana, i cà meres, que proveeixen dades cada 15 minuts durant 24 hores.
Â
L’objectiu principal de la campanya és analitzar la demanda i l’ús de la bicicleta i dels VMP l’any 2024, aixà com avaluar-ne l’evolució des del 2019.
Â
Canvi d’hà bits postpandèmia i augment de la infraestructura pedalable
Â
Des de l'AMB subratllen que la pandèmia del Covid-19 va implicar una disminució de l’ús del transport públic i un augment significatiu de la mobilitat activa com la bicicleta. Aquest canvi de tendència s’ha anat consolidant al llarg d’aquests darrers anys i els usuaris aposten cada vegada més per moure’s en bicicleta a tota l’à rea metropolitana rà cies als 367 km construïts actualment de xarxa Bicivia, que permeten desplaçar-se de manera més segura, per exemple, des de Castelldefels fins a Sant Boi o de Sant Just Desvern a Sant Adrià de Besòs.
Â
"De fet, la millora contÃnua d’infraestructura pedalable i el creixement de quilòmetres de Bicivia permeten absorbir més usuaris i, juntament amb el desplegament de serveis com l’AMBici o el Bicibox o el canvi d’hà bits de la ciutadania, expliquen aquest augment d’usuaris", assenyalen les mateixes fonts. En els últims cinc anys, l’AMB ha construït o cofinançat prop de 35 km de xarxa Bicivia.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1