Miércoles, 10 de Septiembre de 2025

Actualizada

Miércoles, 10 de Septiembre de 2025 a las 07:51:35 horas

| 100
Martes, 09 de Septiembre de 2025
COMARCA

L’aprenentatge servei ambiental es consolida com a eina educativa transformadora i de cohesió social

Aquest model millora la qualitat educativa, afavoreix el creixement personal d’infants i joves i genera impactes positius en el territori, les entitats i la ciutadania

[Img #60901]

L’informe del III Simposi d’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental conclou que aquest model d’aprenentatge millora la qualitat educativa i té efectes positius en infants i adolescents. També impacta positivament en entitats i institucions, ja que fomenta el treball en xarxa, i incrementa la conscienciació i la sensibilització de la població.

 

El III Simposi d’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental, celebrat el passat 3 de juliol al Centre Cultural de Bellvitge-Gornal de l’Hospitalet, va aplegar prop de 200 persones i va acollir la presentació d’una cinquantena d’experiències, diverses de les quals impulsades per la Xarxa de Parcs Naturals i l’Àrea d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona.

 

Amb el lema Aprenem, ens comprometem. Transformem?, el Simposi va posar el focus en la visibilització, l’exploració i l’avaluació de l’impacte de l’aprenentatge servei (APS) tant en els diferents agents implicats com en l’entorn. L’APS és una proposta educativa innovadora que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte, en què els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals amb l’objectiu de millorar l’entorn.

 

Consolidat com una plataforma de reivindicació dels projectes d’APS ambiental com a eina educativa i de transformació social, el Simposi també va esdevenir un espai de trobada, intercanvi i col·laboració entre entitats, centres educatius i ens locals. Aquesta tercera edició es va centrar en reflexionar i avaluar si l’APS genera canvis significatius en la comunitat educativa i el seu entorn, amb una mirada polièdrica i amb èmfasi especial en l’experiència de l’alumnat.

 

Des de la Diputació de Barcelona subratllen que l’informe de conclusions destaca els efectes positius dels projectes d’APS ambientals en infants i adolescents, tant per l’aprenentatge significatiu i vivencial que aporten com pel desenvolupament de competències, creixement personal, salut i benestar. També es remarca la seva contribució en la transmissió de valors i actituds, i en el coneixement del territori i de l’entorn natural. "A més, els APS milloren la qualitat educativa, afavoreixen les sortides escolars, transformen i cohesionen els centres, connecten l’entorn, fomenten el treball en xarxa i afavoreixen el desenvolupament professional del professorat", remarquen les mateixes fonts.

 

Pel que fa a entitats i institucions, els projectes n’incrementen la visibilitat i el reconeixement, i contribueixen a teixir col·laboracions i xarxes de treball, alhora que sensibilitzen i generen impacte en la població. En el cas de la ciutadania i la comunitat, els beneficis se centren en la conscienciació, la participació activa, la cohesió social i la millora de la qualitat e vida. "Tot plegat es tradueix en accions concretes de conservació i restauració amb un impacte ambiental visible i apreciable", conclouen des de la corporació provincial.

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.