COMARCA
L’aprenentatge servei ambiental es consolida com a eina educativa transformadora i de cohesió social
Aquest model millora la qualitat educativa, afavoreix el creixement personal d’infants i joves i genera impactes positius en el territori, les entitats i la ciutadania
![[Img #60901]](https://elfar.cat/upload/images/08_2025/1691_aa.jpg)
L’informe del III Simposi d’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental conclou que aquest model d’aprenentatge millora la qualitat educativa i té efectes positius en infants i adolescents. També impacta positivament en entitats i institucions, ja que fomenta el treball en xarxa, i incrementa la conscienciació i la sensibilització de la població.
Â
El III Simposi d’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental, celebrat el passat 3 de juliol al Centre Cultural de Bellvitge-Gornal de l’Hospitalet, va aplegar prop de 200 persones i va acollir la presentació d’una cinquantena d’experiències, diverses de les quals impulsades per la Xarxa de Parcs Naturals i l’Àrea d’Acció Climà tica de la Diputació de Barcelona.
Â
Amb el lema Aprenem, ens comprometem. Transformem?, el Simposi va posar el focus en la visibilització, l’exploració i l’avaluació de l’impacte de l’aprenentatge servei (APS) tant en els diferents agents implicats com en l’entorn. L’APS és una proposta educativa innovadora que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte, en què els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals amb l’objectiu de millorar l’entorn.
Â
Consolidat com una plataforma de reivindicació dels projectes d’APS ambiental com a eina educativa i de transformació social, el Simposi també va esdevenir un espai de trobada, intercanvi i col·laboració entre entitats, centres educatius i ens locals. Aquesta tercera edició es va centrar en reflexionar i avaluar si l’APS genera canvis significatius en la comunitat educativa i el seu entorn, amb una mirada polièdrica i amb èmfasi especial en l’experiència de l’alumnat.
Â
Des de la Diputació de Barcelona subratllen que l’informe de conclusions destaca els efectes positius dels projectes d’APS ambientals en infants i adolescents, tant per l’aprenentatge significatiu i vivencial que aporten com pel desenvolupament de competències, creixement personal, salut i benestar. També es remarca la seva contribució en la transmissió de valors i actituds, i en el coneixement del territori i de l’entorn natural. "A més, els APS milloren la qualitat educativa, afavoreixen les sortides escolars, transformen i cohesionen els centres, connecten l’entorn, fomenten el treball en xarxa i afavoreixen el desenvolupament professional del professorat", remarquen les mateixes fonts.
Â
Pel que fa a entitats i institucions, els projectes n’incrementen la visibilitat i el reconeixement, i contribueixen a teixir col·laboracions i xarxes de treball, alhora que sensibilitzen i generen impacte en la població. En el cas de la ciutadania i la comunitat, els beneficis se centren en la conscienciació, la participació activa, la cohesió social i la millora de la qualitat e vida. "Tot plegat es tradueix en accions concretes de conservació i restauració amb un impacte ambiental visible i apreciable", conclouen des de la corporació provincial.
L’informe del III Simposi d’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental conclou que aquest model d’aprenentatge millora la qualitat educativa i té efectes positius en infants i adolescents. També impacta positivament en entitats i institucions, ja que fomenta el treball en xarxa, i incrementa la conscienciació i la sensibilització de la població.
Â
El III Simposi d’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari Ambiental, celebrat el passat 3 de juliol al Centre Cultural de Bellvitge-Gornal de l’Hospitalet, va aplegar prop de 200 persones i va acollir la presentació d’una cinquantena d’experiències, diverses de les quals impulsades per la Xarxa de Parcs Naturals i l’Àrea d’Acció Climà tica de la Diputació de Barcelona.
Â
Amb el lema Aprenem, ens comprometem. Transformem?, el Simposi va posar el focus en la visibilització, l’exploració i l’avaluació de l’impacte de l’aprenentatge servei (APS) tant en els diferents agents implicats com en l’entorn. L’APS és una proposta educativa innovadora que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte, en què els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals amb l’objectiu de millorar l’entorn.
Â
Consolidat com una plataforma de reivindicació dels projectes d’APS ambiental com a eina educativa i de transformació social, el Simposi també va esdevenir un espai de trobada, intercanvi i col·laboració entre entitats, centres educatius i ens locals. Aquesta tercera edició es va centrar en reflexionar i avaluar si l’APS genera canvis significatius en la comunitat educativa i el seu entorn, amb una mirada polièdrica i amb èmfasi especial en l’experiència de l’alumnat.
Â
Des de la Diputació de Barcelona subratllen que l’informe de conclusions destaca els efectes positius dels projectes d’APS ambientals en infants i adolescents, tant per l’aprenentatge significatiu i vivencial que aporten com pel desenvolupament de competències, creixement personal, salut i benestar. També es remarca la seva contribució en la transmissió de valors i actituds, i en el coneixement del territori i de l’entorn natural. "A més, els APS milloren la qualitat educativa, afavoreixen les sortides escolars, transformen i cohesionen els centres, connecten l’entorn, fomenten el treball en xarxa i afavoreixen el desenvolupament professional del professorat", remarquen les mateixes fonts.
Â
Pel que fa a entitats i institucions, els projectes n’incrementen la visibilitat i el reconeixement, i contribueixen a teixir col·laboracions i xarxes de treball, alhora que sensibilitzen i generen impacte en la població. En el cas de la ciutadania i la comunitat, els beneficis se centren en la conscienciació, la participació activa, la cohesió social i la millora de la qualitat e vida. "Tot plegat es tradueix en accions concretes de conservació i restauració amb un impacte ambiental visible i apreciable", conclouen des de la corporació provincial.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1