COMARCA
El curs escolar arrenca amb menys alumnat però més professorat i més atenció a la diversitat
1.600.000 alumnes comencen les classes a Catalunya amb una reducció de ràtios, més recursos per a la inclusió i la novetat de l’eliminació del mòbil a les aules
![[Img #60983]](https://elfar.cat/upload/images/09_2025/1290_bb.jpg)
Avui dilluns, 8 de setembre, ha començat a Catalunya el nou curs escolar 2025-2026 amb una previsió d’1.600.000 alumnes catalans dels diferents ensenyaments. Tot i aquest volum d’alumnat, són previstos 2.247 alumnes menys que el curs anterior, a causa de la davallada sobretot a l’educació infantil, primària, i ESO. Es redueix l’alumnat però per contra s’incrementa la plantilla de professorat en 1.672 dotacions, de tal manera que el curs s’iniciarà amb 83.949 dotacions.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha assegurat aquest matí que el camí de millora en l'àmbit educatiu es vol fer “amb vocació d’excel·lència”, tenint en compte que “l’educació és una prioritat del Govern”.
“No volem fer simplement les coses ben fetes, les volem fer de forma excel·lent, amb ambició, especialment en aquest àmbit tan rellevant per a la nostra societat”, ha declarat.
Per la seva part, la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha subratllat que un dels reptes principals del nou curs és el reforç a l’atenció a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, en concret en la detecció de les dificultats d’aprenentatge.
Per això, es faran diverses accions per desenvolupar les competències orals i lectores a les edats primerenques i per detectar-ne les dificultats als primers cursos de primària. “Ens trobem amb unes aules que tenen menys alumnes, però en canvi amb una major complexitat, donada aquest increment d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i, per tant, amb més necessitat de destinar-hi recursos addicionals per poder fer-hi front, millorant l’atenció educativa d’aquest infants i del conjunt del grup classe”, ha subratllat.
També amb l’objectiu de vetllar pel benestar de l’alumnat, s’incorporarà un psicòleg a cadascun dels 11 Serveis Territorial que serà referent en l’àmbit de la salut mental i l’orientació educativa.
Des de la Conselleria d’Educació asseguren que es manté la reducció de ràtios dels darrers cursos a I3 i 1r d’ESO, amb l’objectiu d’afavorir l’alumnat. A Infantil 3, el 95,27 % dels 2.072 grups públics tenen una ràtio de 20 alumnes per grup o inferior; i si es té en compte la ràtio 19 o inferior, la xifra és del 82,53 %. A 1r d’ESO, el 97,1 % dels 1.898 grups públics tindran una ràtio de 30 alumnes per grup o inferior.
El curs començarà amb una plantilla de 83.949 dotacions als centres públics, fet que suposa un creixement de 1.672 respecte ara fa un any, “per donar resposta a les necessitats d’escolarització, i reforçar l’atenció a la diversitat i la formació profesional”, remarquen les mateixes fonts. També creix el personal d’atenció educativa en 352 dotacions -4.033 en total- i el personal d’administració i serveis en 202 dotacions -amb un total de 4.610-.
En l’àmbit de la millora educativa, en matemàtiques es mantenen els programes PCMAT i Florence i s’implanta el programa de Suport intensiu a les matemàtiques (SIM), abastant en total 800 centres. Creixen les aules d’acollida en 200 dotacions -1.363 en total- i s’amplia fins a 538 els centres de la Xarxa de competència lectora.
En llengua anglesa augmenta fins a 150 el nombre d’auxiliars de conversa; i el Departament finançarà tallers de llengua anglesa per a 91 centres amb alumnat vulnerable.
D’altra banda, es posen en marxa programes per a l’educació en sostenibilitat i la millora de resultat en ciències i per a promoure les vocacions STEAM, en col·laboració amb altres departaments de la Generalitat.
Una altra de les novetats és que aquest curs s’eliminen els mòbils a l’etapa obligatòria, i aquest setembre el Departament publicarà una guia per acompanyar les famílies en l’ús responsable dels dispositius mòbils. “Considerem que la seva eliminació del context escolar és un pas més que contribuirà a millorar l’aprenentatge del nostre alumnat, la convivència i el clima als centres i els preservarà a l’escola dels riscos d’accés a determinades xarxes socials menys protegides”, ha ressaltat Niubó.
Respecte a aquesta iniciativa, el president Illa ha manifestat que "serà un gest senzill però poderós: apagar els mòbils i encendre els llibres, perquè volem que els alumnes es connectin més entre ells i amb el coneixement que es desprèn dels llibres”. El cap de l'executiu ha assegurat que aquesta “no és una mesura anti tecnologia”,sinó “a favor del bon ús de la tecnologia”.
Pel que fa a l’etapa 0-3, la conselleria impulsarà la creació de 904 places públiques, i incrementa en 200 euros el finançament de places als ajuntaments, que passen de 1.600 a 1.800 euros. També s’incrementa la dotació del Departament a la gratuïtat de l’I2 amb 200 euros, per fer efectiva la gratuïtat de les famílies. Aquestes dues mesures suposen una inversió de més de 16 milions d’euros.
Respecte a la Formació Professional, s’han creat 7.538 places i 305 grups nous, la majoria a grau mitjà, grau superior i programes de formació i inserció. Altres novetats són la reserva de grups públics a l’FP de grau bàsic per a joves tutelats; la implementació de grups d’acollida lingüística als centres de formació de persones adultes; dos grups de programes professionalitzadors en centres penitenciaris, i l’increment de 62 orientadors en centres de formació professional.
Avui dilluns, 8 de setembre, ha començat a Catalunya el nou curs escolar 2025-2026 amb una previsió d’1.600.000 alumnes catalans dels diferents ensenyaments. Tot i aquest volum d’alumnat, són previstos 2.247 alumnes menys que el curs anterior, a causa de la davallada sobretot a l’educació infantil, primària, i ESO. Es redueix l’alumnat però per contra s’incrementa la plantilla de professorat en 1.672 dotacions, de tal manera que el curs s’iniciarà amb 83.949 dotacions.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha assegurat aquest matí que el camí de millora en l'àmbit educatiu es vol fer “amb vocació d’excel·lència”, tenint en compte que “l’educació és una prioritat del Govern”.
“No volem fer simplement les coses ben fetes, les volem fer de forma excel·lent, amb ambició, especialment en aquest àmbit tan rellevant per a la nostra societat”, ha declarat.
Per la seva part, la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha subratllat que un dels reptes principals del nou curs és el reforç a l’atenció a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, en concret en la detecció de les dificultats d’aprenentatge.
Per això, es faran diverses accions per desenvolupar les competències orals i lectores a les edats primerenques i per detectar-ne les dificultats als primers cursos de primària. “Ens trobem amb unes aules que tenen menys alumnes, però en canvi amb una major complexitat, donada aquest increment d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i, per tant, amb més necessitat de destinar-hi recursos addicionals per poder fer-hi front, millorant l’atenció educativa d’aquest infants i del conjunt del grup classe”, ha subratllat.
També amb l’objectiu de vetllar pel benestar de l’alumnat, s’incorporarà un psicòleg a cadascun dels 11 Serveis Territorial que serà referent en l’àmbit de la salut mental i l’orientació educativa.
Des de la Conselleria d’Educació asseguren que es manté la reducció de ràtios dels darrers cursos a I3 i 1r d’ESO, amb l’objectiu d’afavorir l’alumnat. A Infantil 3, el 95,27 % dels 2.072 grups públics tenen una ràtio de 20 alumnes per grup o inferior; i si es té en compte la ràtio 19 o inferior, la xifra és del 82,53 %. A 1r d’ESO, el 97,1 % dels 1.898 grups públics tindran una ràtio de 30 alumnes per grup o inferior.
El curs començarà amb una plantilla de 83.949 dotacions als centres públics, fet que suposa un creixement de 1.672 respecte ara fa un any, “per donar resposta a les necessitats d’escolarització, i reforçar l’atenció a la diversitat i la formació profesional”, remarquen les mateixes fonts. També creix el personal d’atenció educativa en 352 dotacions -4.033 en total- i el personal d’administració i serveis en 202 dotacions -amb un total de 4.610-.
En l’àmbit de la millora educativa, en matemàtiques es mantenen els programes PCMAT i Florence i s’implanta el programa de Suport intensiu a les matemàtiques (SIM), abastant en total 800 centres. Creixen les aules d’acollida en 200 dotacions -1.363 en total- i s’amplia fins a 538 els centres de la Xarxa de competència lectora.
En llengua anglesa augmenta fins a 150 el nombre d’auxiliars de conversa; i el Departament finançarà tallers de llengua anglesa per a 91 centres amb alumnat vulnerable.
D’altra banda, es posen en marxa programes per a l’educació en sostenibilitat i la millora de resultat en ciències i per a promoure les vocacions STEAM, en col·laboració amb altres departaments de la Generalitat.
Una altra de les novetats és que aquest curs s’eliminen els mòbils a l’etapa obligatòria, i aquest setembre el Departament publicarà una guia per acompanyar les famílies en l’ús responsable dels dispositius mòbils. “Considerem que la seva eliminació del context escolar és un pas més que contribuirà a millorar l’aprenentatge del nostre alumnat, la convivència i el clima als centres i els preservarà a l’escola dels riscos d’accés a determinades xarxes socials menys protegides”, ha ressaltat Niubó.
Respecte a aquesta iniciativa, el president Illa ha manifestat que "serà un gest senzill però poderós: apagar els mòbils i encendre els llibres, perquè volem que els alumnes es connectin més entre ells i amb el coneixement que es desprèn dels llibres”. El cap de l'executiu ha assegurat que aquesta “no és una mesura anti tecnologia”,sinó “a favor del bon ús de la tecnologia”.
Pel que fa a l’etapa 0-3, la conselleria impulsarà la creació de 904 places públiques, i incrementa en 200 euros el finançament de places als ajuntaments, que passen de 1.600 a 1.800 euros. També s’incrementa la dotació del Departament a la gratuïtat de l’I2 amb 200 euros, per fer efectiva la gratuïtat de les famílies. Aquestes dues mesures suposen una inversió de més de 16 milions d’euros.
Respecte a la Formació Professional, s’han creat 7.538 places i 305 grups nous, la majoria a grau mitjà, grau superior i programes de formació i inserció. Altres novetats són la reserva de grups públics a l’FP de grau bàsic per a joves tutelats; la implementació de grups d’acollida lingüística als centres de formació de persones adultes; dos grups de programes professionalitzadors en centres penitenciaris, i l’increment de 62 orientadors en centres de formació professional.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1