Jueves, 18 de Septiembre de 2025

Actualizada

Jueves, 18 de Septiembre de 2025 a las 10:36:00 horas

| 68
Jueves, 18 de Septiembre de 2025
OPINIÓ

Nova setmana europea de la mobilitat, vells problemes al Baix Llobregat

JOSÉ MANUEL JURADO. Secretari d'Afiliació, Mobilitat i Sostenibilitat de CCOO Baix Llobregat

[Img #61064]

Arriba una nova edició de la Setmana Europea de la Mobilitat i el Baix Llobregat afronta una realitat persistent: l'excessiva dependència del vehicle privat. Aquest model genera una important contaminació atmosfèrica que redueix l'esperança de vida, i emet milers de tones de gasos amb efecte d'hivernacle cada any.


Però els impactes d’aquesta mobilitat que encara es basa en el motor a combustió van més enllà del medi ambient. Resulta cara per a les famílies i limita l'accés als centres de treball a qui no té cotxe. A més, genera importants riscos laborals: entre el 20% i el 25% de les morts a la feina es produeixen durant desplaçaments in itinere o en missió. CCOO considera que la millor prevenció és l'eliminació del risc, impulsant alternatives més segures i sostenibles que el cotxe o la moto (el vehicle més perillós amb escreix) com el transport públic, el vehicle compartit o el bus d'empresa.


Catalunya té una eina per impulsar aquest canvi de model al món del treball: el Pla de Desplaçament d'Empresa (PDE). Tot i que la figura no és nova, la seva eficàcia ha estat escassa. La Generalitat no va establir sancions clares per als incompliments. Fins i tot administracions públiques com l'Àrea Metropolitana de Barcelona i molts ajuntaments (també del Baix) no tenen el PDE que la llei estableix.


L’any 2017, un estudi de CCOO va evidenciar que només 64 dels 245 centres de treball afectats per la legislació comptaven amb un PDE validat. La majoria es van desenvolupar sense la participació dels representants dels treballadors, quan aquesta resulta obligatòria segons la llei. Hi ha una greu manca de transparència per part de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), responsable d’aprovar els plans, que impedeix un seguiment acurat dels resultats dels PDE.


El nou Pla de Qualitat de l'Aire horitzó 2027 és més ambiciós que els anteriors i amplia l'obligació de tenir un PDE. En el cas del Baix Llobregat, amb molts municipis en zones d’especial protecció atmosfèrica, el canvi és significatiu. Ara més centres de treball han de planificar la seva mobilitat. No obstant això, el pla continua sense preveure sancions concretes, el que limita la seva aplicació efectiva.


CCOO del Baix Llobregat proposa un impuls real als PDE mitjançant la concertació entre empreses, sindicats i administracions. Només amb una implicació real i un compromís ferm es podrà fer evolucionar el model de mobilitat que avui ens angoixa.

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.