ÀREA METROPOLITANA
TMB presenta un minibús de zero emissions desenvolupat a Sant Boi
El vehicle, impulsat per una pila d’hidrogen i reconvertit per l’empresa santboiana EVARM, circularà properament en fase de proves
![[Img #61206]](https://elfar.cat/upload/images/09_2025/1760_aa.jpg)
Sant Boi ha tingut un paper protagonista en l'acte de tancament del projecte HERO-Hydrogen Retrofit. Com a resultat d'aquesta iniciativa, Transports Metropolità de Barcelona (TMB) ha presentat un prototip de minibús en què s'ha substituït el motor dièsel original per un altre impulsat per una pila d'hidrogen. Aviat circularà en fase de proves.
Aquesta actuació innovadora s'ha dut a terme amb la participació de les empreses EVARM, amb seu a Sant Boi i dedicada a la transformació de vehicles, i EKPO, companyia alemanya fabricant de piles de combustible. També hi ha col·laborat l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC).
L'alcaldessa, Lluïsa Moret, ha dit que les administracions han d'acompanyar les bones iniciatives del teixit econòmic i ha valorat l'empresa santboiana EVARM per la seva constància en l'aposta per l'hidrogen en la mobilitat i per la seva capacitat d'innovació durant més d'una dècada.
Moret ha destacat que aquest projecte permet oferir "una alternativa real per a una mobilitat de zero emissions, amb un impacte directe en la vida quotidiana de la ciutadania".
El CEO d'EVARM, Xavier Ribas, ha presentat el resultat de la iniciativa com "la primera pila d'hidrògen per a automoció a Catalunya i Espanya" i ha comentat que l'objectiu històric de la seva empresa, cada cop més proper de fer-se realitat, és "tenir una planta de fabricació en sèrie de vehicles d'hidrogen".
El vehicle reconvertit a les instal·lacions d'EVARM a Sant Boi és ara un bus elèctric de zero emissions que circularà en fase de proves a Barcelona, sense passatge.
Des del mes de març, el vehicle ha estat sotmès amb èxit a proves pilot en recorreguts curts, moltes d'elles a Sant Boi. Des de l'Ajuntament subratllen que aquestes proves han despertat l’interès de diverses empreses del sector, que estudien la possibilitat d’adoptar aquesta solució tecnològica en vehicles d’ús urbà similar.
A diferència dels vehicles elèctrics convencionals, el nou minibús no té grans bateries que cal recarregar a la nit, sinó una bateria de menor capacitat que es carrega al llarg del dia gràcies a una pila de combustible. A més, la reconversió del motor ha aconseguit reduir per complet el soroll del motor.
El projecte HERO-Hydrogen Retrofit va guanyar l'any passat la convocatòria de subvencions d'EIT Urban Mobility, una iniciativa de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia de la Unió Europea.
![[Img #61206]](https://elfar.cat/upload/images/09_2025/1760_aa.jpg)
Sant Boi ha tingut un paper protagonista en l'acte de tancament del projecte HERO-Hydrogen Retrofit. Com a resultat d'aquesta iniciativa, Transports Metropolità de Barcelona (TMB) ha presentat un prototip de minibús en què s'ha substituït el motor dièsel original per un altre impulsat per una pila d'hidrogen. Aviat circularà en fase de proves.
Aquesta actuació innovadora s'ha dut a terme amb la participació de les empreses EVARM, amb seu a Sant Boi i dedicada a la transformació de vehicles, i EKPO, companyia alemanya fabricant de piles de combustible. També hi ha col·laborat l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC).
L'alcaldessa, Lluïsa Moret, ha dit que les administracions han d'acompanyar les bones iniciatives del teixit econòmic i ha valorat l'empresa santboiana EVARM per la seva constància en l'aposta per l'hidrogen en la mobilitat i per la seva capacitat d'innovació durant més d'una dècada.
Moret ha destacat que aquest projecte permet oferir "una alternativa real per a una mobilitat de zero emissions, amb un impacte directe en la vida quotidiana de la ciutadania".
El CEO d'EVARM, Xavier Ribas, ha presentat el resultat de la iniciativa com "la primera pila d'hidrògen per a automoció a Catalunya i Espanya" i ha comentat que l'objectiu històric de la seva empresa, cada cop més proper de fer-se realitat, és "tenir una planta de fabricació en sèrie de vehicles d'hidrogen".
El vehicle reconvertit a les instal·lacions d'EVARM a Sant Boi és ara un bus elèctric de zero emissions que circularà en fase de proves a Barcelona, sense passatge.
Des del mes de març, el vehicle ha estat sotmès amb èxit a proves pilot en recorreguts curts, moltes d'elles a Sant Boi. Des de l'Ajuntament subratllen que aquestes proves han despertat l’interès de diverses empreses del sector, que estudien la possibilitat d’adoptar aquesta solució tecnològica en vehicles d’ús urbà similar.
A diferència dels vehicles elèctrics convencionals, el nou minibús no té grans bateries que cal recarregar a la nit, sinó una bateria de menor capacitat que es carrega al llarg del dia gràcies a una pila de combustible. A més, la reconversió del motor ha aconseguit reduir per complet el soroll del motor.
El projecte HERO-Hydrogen Retrofit va guanyar l'any passat la convocatòria de subvencions d'EIT Urban Mobility, una iniciativa de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia de la Unió Europea.































Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.1