ÀREA METROPOLITANA
L’AMB enceta el procés per dissenyar el pla de serveis de Bus Metropolità a la segona corona per a l'any 2028
Actualment les línies interurbanes diürnes i nocturnes que circulen pels municipis de la segona corona metropolitana són titularitat de la Generalitat de Catalunya
![[Img #61366]](https://elfar.cat/upload/images/09_2025/1779_amb.jpg)
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha encetat el procés que permetrà dissenyar el futur pla de serveis del Bus Metropolità a la segona corona per a l’any 2028, amb motiu de la finalització dels contractes dels autobusos interurbans que depenen de la Generalitat de Catalunya, i que caduquen aquell any.
El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón, s’ha trobat amb alcaldes i regidors dels 18 municipis de la segona corona metropolitana, per mostrar el diagnòstic de com estan actualment tots els serveis afectats per la finalització de la concessió de la Generalitat i escoltar els municipis per conèixer, de primera mà, les seves necessitats, demandes, mancances i reflexions. Les poblacions del Baix Llobregat que formen part de la segona corona són: Begues, Cervelló, Corbera, el Papiol, La Palma, Molins de Rei, Pallejà, Sant Andreu de la Barca, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Sant Climent i Torrelles.
Actualment les línies interurbanes diürnes i nocturnes que circulen per la segona corona metropolitana són titularitat de la Generalitat de Catalunya. Aquestes concessions caduquen l’any 2028, després d’una pròrroga de 25 anys que es va fer el 2003. En total, actualment, la Generalitat té 13 concessions que donen servei a l’àrea metropolitana de Barcelona, amb un total de 53 línies d’autobús que anualment recorren, en total, 10,2 milions de quilòmetres.
L’AMB, que és qui té la competència de planificació i gestió de la xarxa d’autobusos que tenen origen i destinació a l’àrea metropolitana, haurà de licitar aquests serveis d’autobús dels municipis de la segona corona metropolitana que fins ara gestionava el Govern català, i passarà a ser-ne la titular i la gestora.
“Tenim per davant un gran repte, i l’objectiu és treballar colze a colze amb totes les administracions implicades per aconseguir-ho, amb el màxim consens possible i posant al centre al ciutadà. Aquest punt d’inflexió també esdevé una gran oportunitat per seguir millorant la mobilitat i connectivitat metropolitana, i creant més alternatives de transport sostenibles. L’objectiu és que la segona corona s’equipari als estàndards de qualitat dels serveis d’autobús de l’AMB de la primera corona, per esdevenir així un servei de més qualitat i eficiència”, ha exposat Cordón.
“El fet que l’AMB pugui assumir per fi els serveis de bus que li pertoquen, i dels quals ara mateix no som titulars, no gestionem i no hi podem actuar, ens permetrà, en general, tenir en compte les necessitats dels municipis i dels ciutadans de la metròpolis i millorar el servei de Bus Metropolità. Les noves licitacions ens permetran abordar un nou disseny i una planificació de les rutes, i establir uns requeriments exigents per a la prestació del servei per part dels operadors”, ha afegit Cordón.
El pla de serveis d’autobús metropolità a l’àmbit de la segona corona metropolitana té tres objectius principals: conèixer i inventariar els serveis de bus actualment existents, diagnosticar i identificar les deficiències o mancances principals que pugui tenir la xarxa existent, en relació amb la mobilitat actual i futura, i elaborar una proposta d’aquests serveis d’acord amb el context actual i futur de la metròpolis, en el marc de les disponibilitats pressupostàries dels propers anys.
El pla de serveis d’autobús metropolità que elaborarà l’AMB servirà de base per a la licitació dels serveis que acabin sent competència de l’organisme metropolità a partir del 2028. La resta de serveis que circulen per la metròpolis de Barcelona però que van més enllà d’aquest territori, els continuarà prestant la Generalitat sens perjudici que es puguin establir mecanismes de coordinació entre l’AMB i la Generalitat de Catalunya per oferir un servei millor als usuaris.
D’aquí a finals d’aquest any, l’AMB durà a terme un procés participatiu amb els ajuntaments de la segona corona metropolitana i recollirà informació de cada localitat per tal de compilar totes les necessitats, mancances detectades i millores demandades.
Amb tot això, l’organisme metropolità elaborarà, entre les aportacions municipals i el seu propi treball intern, la proposta de pla de serveis d’autobús metropolità a la segona corona, que s’aprovarà al llarg del proper any 2026. D’aquesta manera, l’any 2027 es podran dur a terme les licitacions dels serveis.
En total, a l’àrea metropolitana de Barcelona hi ha 297 línies regulars d’autobús diürn en un dia feiner (247 en transport urbà i 50 en transport interurbà). D’aquestes, 216 línies són de titularitat de l’AMB. De bus nocturn, hi ha 21 línies de Nitbus de l’AMB i sis línies de bus nocturn gestionades per la Generalitat de Catalunya.
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha encetat el procés que permetrà dissenyar el futur pla de serveis del Bus Metropolità a la segona corona per a l’any 2028, amb motiu de la finalització dels contractes dels autobusos interurbans que depenen de la Generalitat de Catalunya, i que caduquen aquell any.
El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón, s’ha trobat amb alcaldes i regidors dels 18 municipis de la segona corona metropolitana, per mostrar el diagnòstic de com estan actualment tots els serveis afectats per la finalització de la concessió de la Generalitat i escoltar els municipis per conèixer, de primera mà, les seves necessitats, demandes, mancances i reflexions. Les poblacions del Baix Llobregat que formen part de la segona corona són: Begues, Cervelló, Corbera, el Papiol, La Palma, Molins de Rei, Pallejà, Sant Andreu de la Barca, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Sant Climent i Torrelles.
Actualment les línies interurbanes diürnes i nocturnes que circulen per la segona corona metropolitana són titularitat de la Generalitat de Catalunya. Aquestes concessions caduquen l’any 2028, després d’una pròrroga de 25 anys que es va fer el 2003. En total, actualment, la Generalitat té 13 concessions que donen servei a l’àrea metropolitana de Barcelona, amb un total de 53 línies d’autobús que anualment recorren, en total, 10,2 milions de quilòmetres.
L’AMB, que és qui té la competència de planificació i gestió de la xarxa d’autobusos que tenen origen i destinació a l’àrea metropolitana, haurà de licitar aquests serveis d’autobús dels municipis de la segona corona metropolitana que fins ara gestionava el Govern català, i passarà a ser-ne la titular i la gestora.
“Tenim per davant un gran repte, i l’objectiu és treballar colze a colze amb totes les administracions implicades per aconseguir-ho, amb el màxim consens possible i posant al centre al ciutadà. Aquest punt d’inflexió també esdevé una gran oportunitat per seguir millorant la mobilitat i connectivitat metropolitana, i creant més alternatives de transport sostenibles. L’objectiu és que la segona corona s’equipari als estàndards de qualitat dels serveis d’autobús de l’AMB de la primera corona, per esdevenir així un servei de més qualitat i eficiència”, ha exposat Cordón.
“El fet que l’AMB pugui assumir per fi els serveis de bus que li pertoquen, i dels quals ara mateix no som titulars, no gestionem i no hi podem actuar, ens permetrà, en general, tenir en compte les necessitats dels municipis i dels ciutadans de la metròpolis i millorar el servei de Bus Metropolità. Les noves licitacions ens permetran abordar un nou disseny i una planificació de les rutes, i establir uns requeriments exigents per a la prestació del servei per part dels operadors”, ha afegit Cordón.
El pla de serveis d’autobús metropolità a l’àmbit de la segona corona metropolitana té tres objectius principals: conèixer i inventariar els serveis de bus actualment existents, diagnosticar i identificar les deficiències o mancances principals que pugui tenir la xarxa existent, en relació amb la mobilitat actual i futura, i elaborar una proposta d’aquests serveis d’acord amb el context actual i futur de la metròpolis, en el marc de les disponibilitats pressupostàries dels propers anys.
El pla de serveis d’autobús metropolità que elaborarà l’AMB servirà de base per a la licitació dels serveis que acabin sent competència de l’organisme metropolità a partir del 2028. La resta de serveis que circulen per la metròpolis de Barcelona però que van més enllà d’aquest territori, els continuarà prestant la Generalitat sens perjudici que es puguin establir mecanismes de coordinació entre l’AMB i la Generalitat de Catalunya per oferir un servei millor als usuaris.
D’aquí a finals d’aquest any, l’AMB durà a terme un procés participatiu amb els ajuntaments de la segona corona metropolitana i recollirà informació de cada localitat per tal de compilar totes les necessitats, mancances detectades i millores demandades.
Amb tot això, l’organisme metropolità elaborarà, entre les aportacions municipals i el seu propi treball intern, la proposta de pla de serveis d’autobús metropolità a la segona corona, que s’aprovarà al llarg del proper any 2026. D’aquesta manera, l’any 2027 es podran dur a terme les licitacions dels serveis.
En total, a l’àrea metropolitana de Barcelona hi ha 297 línies regulars d’autobús diürn en un dia feiner (247 en transport urbà i 50 en transport interurbà). D’aquestes, 216 línies són de titularitat de l’AMB. De bus nocturn, hi ha 21 línies de Nitbus de l’AMB i sis línies de bus nocturn gestionades per la Generalitat de Catalunya.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.109