VILADECANS
La 17a Trobada de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores crida a lluitar contra l’abandonament escolar
El Congrés de la RECE, celebrat de l’1 al 3 d’octubre a Atrium Viladecans, va ser inaugurat per la ministra Pilar Alegría, la consellera Esther Niubó, la presidenta de la Diputació, Lluïsa Moret, i l’alcaldessa Olga Morales
![[Img #61450]](https://elfar.cat/upload/images/10_2025/575_3p9a9599.jpg)
La 17a Trobada de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores (RECE), celebrada a Viladecans, va tancar divendres tres dies de presentacions de projectes, reflexions i debats amb la conclusió general de que les administracions locals tenen un paper principal en la lluita contra l’abandonament escolar. Des de dimecres, 1 d’octubre, fins divendres, 66 representants d’ajuntaments de tot Espanya van exposar experiències procedents de 36 ciutats diferents, totes dirigides a cercar solucions a l’abandonament prematur dels estudis i a estimular la continuació de l’educació després dels 16 anys. La Trobada va finalitzar amb la cessió de la responsabilitat de coordinar la RECE els propers dos anys, que ha passat de Viladecans a Màlaga.
El Congrés va ser inaugurat dimecres per la ministra d’Educació, Formació Professional i Esports, Pilar Alegría; la consellera d’Educació, Esther Niubó; la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, i l’alcaldessa Olga Morales, a les 18.30 hores, a Atrium Viladecans.
La ministra Pilar Alegría va destacar la reducció de l’abandonament escolar a Espanya, que ha arribat enguany a la seva xifra més baixa mai registrada, un 13 %. En la seva intervenció va afirmar que “una ciutat que educa és una ciutat que cuida, i és responsabilitat de tots assegurar que cap jove es quedi enrere”. També va subratllar que la lluita contra l’abandonament escolar és un "repte col·lectiu" que requereix la implicació de totes les administracions i ajuntaments, “imprescindibles per crear una educació amb impacte real per a la ciutadania”.
La consellera Esther Niubó va valorar la importància del XVII Congrés de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores, “un espai per reivindicar l’educació com a motor de transformació social i per reconèixer el compromís dels ajuntaments i les administracions locals per ser agents educadors", va dir, tot afegint que "la ciutat i l’entorn, més enllà de l’escola, també eduquen”. Niubó va donar les gràcies a l’alcaldessa Olga Morales “per acollir aquesta edició a Viladecans, tot un referent, i al conjunt de representants de tantes ciutats educadores de Catalunya i la resta d’Espanya pel seu compromís i visió".
La presidenta de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, va recordar el compromís de la corporació provincial en la lluita contra l’abandonament escolar. Moret va exposar que “la Diputació està al servei dels 311 municipis de la província, i treballem per garantir els drets educatius de totes les persones que hi viuen. En temps convulsos com els que vivim, no hi ha res més segur que apostar per l’educació com a element de transformació, cohesió social i equitat”. També va posar en valor el projecte d’orientació en línia Transitar com a eina clau per prevenir l’abandonament escolar prematur.
L’alcaldessa de Viladecans, Olga Morales, va afirmar que “l’educació és la clau del futur, de la igualtat i de la llibertat”, i va evidenciar el compromís de la ciutat amb l’educació subratllant algunes de les accions més importants que s’han dut a terme al municipi. Viladecans, amb més de 30 anys dins la xarxa, ha posat en marxa diferents iniciatives innovadores per garantir que el 100 % dels infants nascuts a partir de 2015 finalitzin els estudis postobligatoris, i per aconseguir l’objectiu de l’abandonament escolar zero abans del 2030.
Una de les conferències més esperades del congrés la va pronunciar el primer dia Aina Tarabini, professora titular de Sociologia a la Universitat Autònoma de Barcelona i sots-directora del centre de recerca GEPS-UAB. Tarabini-Castellani, especialista en l’estudi de les desigualtats educatives, va explicar que, en el fracàs escolar i l’abandonament dels estudis, la dimensió emocional és tant o més rellevant que les altres i que sovint s’evita o se li dona poca importància. Es tracta d’una qüestió política i social i, per tant, “les escoles s’han d’entendre com a espais de cura, i no es pot veure l’atenció emocional com a antagonista a l’esforç o el rendiment”, va manifestar. Tarabini va animar als ajuntaments a emprendre “accions adaptades a la dimensió contextual, relacional, emocional i identitària de cada ciutat”.
Altre plat fort del Congrés, a la segona jornada, va ser la conferència de Eduard Vallory, analista social especialitzat en educació, director general del Barcelona Institute of Science and Technology, titulada L’escola que deixa perdre un infant no és digna d’anomenar-se escola. Vallory va analitzar els problemes del sistema educatiu i proposà una transformació profunda, basada en una visió col·lectiva i integral. Un dels punts centrals de la seva reflexió és la necessitat de repensar el propòsit de l’educació, que sovint es deixa a càrrec de les famílies, mentre s’entén l’escola com a una simple eina de transmissió de coneixements, fet que fomenta una societat competitiva i desigual.
Segons Vallory, l’educació actual funciona amb una lògica individualista i de curt termini, sovint desconnectada dels contextos, que afavoreix les classes amb més recursos i infravalora les primeres etapes educatives. L’abandonament, va asssenyalar, “té un fort impacte no només individual, sinó sobretot local i social”. Vallory reivindica el paper essencial de l’escola afirmant que “no s’ha d’entendre com una preparació per a la vida, sinó com la mateixa vida”.
El segon dia, el doctor en Pedagogia Guillermo Bautista va pronunciar la conferència Transformar l’espai educatiu per millorar el benestar i l’aprenentatge, on va destacar la importància de la configuració dels espais en els processos d’aprenentatge contraposant l’organització clàssica de les aules en fileres de pupitres amb nou mobiliari i unes disposicions que faciliten el treball cooperatiu coma base de la socialització de l’aprenentatge. Més tard, a les 18 hores, els participants a la Trobada RECE van gaudir de rutes inspiradores de Viladecans al voltant de l’educació.
A l’última jornada de la Trobada, es va celebrar una taula rodona sobre l’eix Avaluació 360º per a l’abandonament zero, liderada per la directora de la Fundació Ferrer i Guàrdia, Hungria Panadero. A continuació, es va celebrar la Taula d’alcaldes i alcaldesses i l’Assemblea General de la RECE, per clausurar de la 17a Trobada RECE. Viladecans va cedir el relleu de Ciutat Coordinadora de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores a Málaga.
La Red Estatal de Ciudades Educadoras (RECE) és una iniciativa que agrupa 239 ciutats d’Espanya amb l’objectiu de promoure la col·laboració i l’intercanvi d’experiències en el camp de l’educació. Aquesta xarxa de #CiudadesEducadoras fomenta un model de ciutat en què l’educació es considera un element essencial per al desenvolupament integral dels seus habitants.
Des que Viladecans es va adherir a la Carta de Ciutats Educadores fa més de 30 anys, la ciutat ha participat activament en diverses xarxes educadores, tant en l’àmbit estatal com internacional. Els objectius estratègics de Viladecans inclouen donar a conèixer la missió d’abandonament escolar zero, fomentar la titulació d’estudis postobligatoris entre la joventut, proporcionar una plataforma d’intercanvi d’experiències entre ciutats, i aprofundir en el concepte de ciutat educadora.
La 17a Trobada de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores (RECE), celebrada a Viladecans, va tancar divendres tres dies de presentacions de projectes, reflexions i debats amb la conclusió general de que les administracions locals tenen un paper principal en la lluita contra l’abandonament escolar. Des de dimecres, 1 d’octubre, fins divendres, 66 representants d’ajuntaments de tot Espanya van exposar experiències procedents de 36 ciutats diferents, totes dirigides a cercar solucions a l’abandonament prematur dels estudis i a estimular la continuació de l’educació després dels 16 anys. La Trobada va finalitzar amb la cessió de la responsabilitat de coordinar la RECE els propers dos anys, que ha passat de Viladecans a Màlaga.
El Congrés va ser inaugurat dimecres per la ministra d’Educació, Formació Professional i Esports, Pilar Alegría; la consellera d’Educació, Esther Niubó; la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, i l’alcaldessa Olga Morales, a les 18.30 hores, a Atrium Viladecans.
La ministra Pilar Alegría va destacar la reducció de l’abandonament escolar a Espanya, que ha arribat enguany a la seva xifra més baixa mai registrada, un 13 %. En la seva intervenció va afirmar que “una ciutat que educa és una ciutat que cuida, i és responsabilitat de tots assegurar que cap jove es quedi enrere”. També va subratllar que la lluita contra l’abandonament escolar és un "repte col·lectiu" que requereix la implicació de totes les administracions i ajuntaments, “imprescindibles per crear una educació amb impacte real per a la ciutadania”.
La consellera Esther Niubó va valorar la importància del XVII Congrés de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores, “un espai per reivindicar l’educació com a motor de transformació social i per reconèixer el compromís dels ajuntaments i les administracions locals per ser agents educadors", va dir, tot afegint que "la ciutat i l’entorn, més enllà de l’escola, també eduquen”. Niubó va donar les gràcies a l’alcaldessa Olga Morales “per acollir aquesta edició a Viladecans, tot un referent, i al conjunt de representants de tantes ciutats educadores de Catalunya i la resta d’Espanya pel seu compromís i visió".
La presidenta de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, va recordar el compromís de la corporació provincial en la lluita contra l’abandonament escolar. Moret va exposar que “la Diputació està al servei dels 311 municipis de la província, i treballem per garantir els drets educatius de totes les persones que hi viuen. En temps convulsos com els que vivim, no hi ha res més segur que apostar per l’educació com a element de transformació, cohesió social i equitat”. També va posar en valor el projecte d’orientació en línia Transitar com a eina clau per prevenir l’abandonament escolar prematur.
L’alcaldessa de Viladecans, Olga Morales, va afirmar que “l’educació és la clau del futur, de la igualtat i de la llibertat”, i va evidenciar el compromís de la ciutat amb l’educació subratllant algunes de les accions més importants que s’han dut a terme al municipi. Viladecans, amb més de 30 anys dins la xarxa, ha posat en marxa diferents iniciatives innovadores per garantir que el 100 % dels infants nascuts a partir de 2015 finalitzin els estudis postobligatoris, i per aconseguir l’objectiu de l’abandonament escolar zero abans del 2030.
Una de les conferències més esperades del congrés la va pronunciar el primer dia Aina Tarabini, professora titular de Sociologia a la Universitat Autònoma de Barcelona i sots-directora del centre de recerca GEPS-UAB. Tarabini-Castellani, especialista en l’estudi de les desigualtats educatives, va explicar que, en el fracàs escolar i l’abandonament dels estudis, la dimensió emocional és tant o més rellevant que les altres i que sovint s’evita o se li dona poca importància. Es tracta d’una qüestió política i social i, per tant, “les escoles s’han d’entendre com a espais de cura, i no es pot veure l’atenció emocional com a antagonista a l’esforç o el rendiment”, va manifestar. Tarabini va animar als ajuntaments a emprendre “accions adaptades a la dimensió contextual, relacional, emocional i identitària de cada ciutat”.
Altre plat fort del Congrés, a la segona jornada, va ser la conferència de Eduard Vallory, analista social especialitzat en educació, director general del Barcelona Institute of Science and Technology, titulada L’escola que deixa perdre un infant no és digna d’anomenar-se escola. Vallory va analitzar els problemes del sistema educatiu i proposà una transformació profunda, basada en una visió col·lectiva i integral. Un dels punts centrals de la seva reflexió és la necessitat de repensar el propòsit de l’educació, que sovint es deixa a càrrec de les famílies, mentre s’entén l’escola com a una simple eina de transmissió de coneixements, fet que fomenta una societat competitiva i desigual.
Segons Vallory, l’educació actual funciona amb una lògica individualista i de curt termini, sovint desconnectada dels contextos, que afavoreix les classes amb més recursos i infravalora les primeres etapes educatives. L’abandonament, va asssenyalar, “té un fort impacte no només individual, sinó sobretot local i social”. Vallory reivindica el paper essencial de l’escola afirmant que “no s’ha d’entendre com una preparació per a la vida, sinó com la mateixa vida”.
El segon dia, el doctor en Pedagogia Guillermo Bautista va pronunciar la conferència Transformar l’espai educatiu per millorar el benestar i l’aprenentatge, on va destacar la importància de la configuració dels espais en els processos d’aprenentatge contraposant l’organització clàssica de les aules en fileres de pupitres amb nou mobiliari i unes disposicions que faciliten el treball cooperatiu coma base de la socialització de l’aprenentatge. Més tard, a les 18 hores, els participants a la Trobada RECE van gaudir de rutes inspiradores de Viladecans al voltant de l’educació.
A l’última jornada de la Trobada, es va celebrar una taula rodona sobre l’eix Avaluació 360º per a l’abandonament zero, liderada per la directora de la Fundació Ferrer i Guàrdia, Hungria Panadero. A continuació, es va celebrar la Taula d’alcaldes i alcaldesses i l’Assemblea General de la RECE, per clausurar de la 17a Trobada RECE. Viladecans va cedir el relleu de Ciutat Coordinadora de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores a Málaga.
La Red Estatal de Ciudades Educadoras (RECE) és una iniciativa que agrupa 239 ciutats d’Espanya amb l’objectiu de promoure la col·laboració i l’intercanvi d’experiències en el camp de l’educació. Aquesta xarxa de #CiudadesEducadoras fomenta un model de ciutat en què l’educació es considera un element essencial per al desenvolupament integral dels seus habitants.
Des que Viladecans es va adherir a la Carta de Ciutats Educadores fa més de 30 anys, la ciutat ha participat activament en diverses xarxes educadores, tant en l’àmbit estatal com internacional. Els objectius estratègics de Viladecans inclouen donar a conèixer la missió d’abandonament escolar zero, fomentar la titulació d’estudis postobligatoris entre la joventut, proporcionar una plataforma d’intercanvi d’experiències entre ciutats, i aprofundir en el concepte de ciutat educadora.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.175