ESPLUGUES
L’Hospital Sant Joan de Déu presenta un nou informe Faros amb estratègies per promoure el benestar emocional dels adolescents
L'estudi reivindica el paper clau de la famÃlia i l’escola
![[Img #61537]](https://elfar.cat/upload/images/10_2025/9711_informe-faros-benestar-emocional-adolescents-hospital-sant-joan-deu-barcelonajpgjpeg.webp)
Sis de cada deu adolescents a Catalunya manifesten algun tipus de sÃmptoma de malestar emocional, segons les dades del darrer Baròmetre Joventut, Salut i Benestar de Catalunya. Davant aquesta realitat, l’Escola de Salut de l’Hospital Sant Joan de Déu d'Esplugues (HSJD) ha presentat el nou informe Faros, titulat Navegant les adversitats: claus per a una infà ncia i adolescència resilient. L’objectiu és oferir estratègies eficaces i basades en evidència cientÃfica per promoure la salut emocional dels joves i reforçar la seva resiliència davant les adversitats.
Â
L’informe destaca que l’estil de criança i l’educació basada en la disciplina positiva juguen un paper clau en el desenvolupament emocional dels infants i adolescents.Â
Â
El document recull evidència de diversos estudis que demostren com la cura de les emocions durant la infà ncia influeix directament en la salut mental adulta. En concret, l’anà lisi de 93.000 casos realitzada per l’Institut d’Investigacions Mèdiques de l’Hospital del Mar i altres institucions internacionals mostra que els traumes psicològics, inclosa la negligència emocional, poden triplicar el risc de desenvolupar trastorns mentals greus en l’edat adulta.
Â
Els autors de l’informe assenyalen que fomentar la resiliència des de la infà ncia ajuda els infants a créixer amb autoestima, establir relacions saludables i afrontar els reptes de manera adaptativa. Entre les recomanacions, proposen una parentalitat democrà tica, amb lÃmits clars però des de l’afecte i la comunicació, aixà com l’aplicació de disciplina positiva a l’aula, que inclou reconeixement de l’esforç, participació activa dels alumnes i espais de dià leg i presa de decisions.
Â
El programa Henka, impulsat per l’HSJD i la Z Zurich Foundation, posa en prà ctica aquestes estratègies a les escoles. Des del curs 2023-2024, ha arribat a més de 20.000 alumnes i 1.200 docents de 140 centres educatius a Catalunya, Madrid i València, amb sessions que treballen habilitats socioemocionals com l’empatia, l’assertivitat i la regulació emocional. Els primers resultats mostren millores en la resiliència dels alumnes i en la salut mental del professorat.
Â
A més de l’à mbit familiar i escolar, l’informe recomana accions a la comunitat, com promoure espais verds, reduir factors d’estrès familiar i fomentar programes de salut i lleure, per construir entorns que donin suport al benestar emocional dels infants i adolescents.
Â
Segons els experts, una atenció integral que combina famÃlia, escola i comunitat és essencial per garantir que els joves puguin desenvolupar tot el seu potencial i afrontar la vida amb més eines emocionals i socials.
Sis de cada deu adolescents a Catalunya manifesten algun tipus de sÃmptoma de malestar emocional, segons les dades del darrer Baròmetre Joventut, Salut i Benestar de Catalunya. Davant aquesta realitat, l’Escola de Salut de l’Hospital Sant Joan de Déu d'Esplugues (HSJD) ha presentat el nou informe Faros, titulat Navegant les adversitats: claus per a una infà ncia i adolescència resilient. L’objectiu és oferir estratègies eficaces i basades en evidència cientÃfica per promoure la salut emocional dels joves i reforçar la seva resiliència davant les adversitats.
Â
L’informe destaca que l’estil de criança i l’educació basada en la disciplina positiva juguen un paper clau en el desenvolupament emocional dels infants i adolescents.Â
Â
El document recull evidència de diversos estudis que demostren com la cura de les emocions durant la infà ncia influeix directament en la salut mental adulta. En concret, l’anà lisi de 93.000 casos realitzada per l’Institut d’Investigacions Mèdiques de l’Hospital del Mar i altres institucions internacionals mostra que els traumes psicològics, inclosa la negligència emocional, poden triplicar el risc de desenvolupar trastorns mentals greus en l’edat adulta.
Â
Els autors de l’informe assenyalen que fomentar la resiliència des de la infà ncia ajuda els infants a créixer amb autoestima, establir relacions saludables i afrontar els reptes de manera adaptativa. Entre les recomanacions, proposen una parentalitat democrà tica, amb lÃmits clars però des de l’afecte i la comunicació, aixà com l’aplicació de disciplina positiva a l’aula, que inclou reconeixement de l’esforç, participació activa dels alumnes i espais de dià leg i presa de decisions.
Â
El programa Henka, impulsat per l’HSJD i la Z Zurich Foundation, posa en prà ctica aquestes estratègies a les escoles. Des del curs 2023-2024, ha arribat a més de 20.000 alumnes i 1.200 docents de 140 centres educatius a Catalunya, Madrid i València, amb sessions que treballen habilitats socioemocionals com l’empatia, l’assertivitat i la regulació emocional. Els primers resultats mostren millores en la resiliència dels alumnes i en la salut mental del professorat.
Â
A més de l’à mbit familiar i escolar, l’informe recomana accions a la comunitat, com promoure espais verds, reduir factors d’estrès familiar i fomentar programes de salut i lleure, per construir entorns que donin suport al benestar emocional dels infants i adolescents.
Â
Segons els experts, una atenció integral que combina famÃlia, escola i comunitat és essencial per garantir que els joves puguin desenvolupar tot el seu potencial i afrontar la vida amb més eines emocionals i socials.
Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leÃdo y acepta las Normas de Participación y PolÃtica de Privacidad
Normas de Participación
PolÃtica de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.154