ESPARREGUERA
Augmenten les peticions al Síndic de Greuges i millora l’accés a la informació pública
    
   
	    
	
    
        
    
    
        
          
		
    
        			        
    
    
    La majoria de les demandes van centrar-se en polítiques territorials, medi ambient, mobilitat i transport, salut i consum
	
	
        
        
        			        
        
                
        
        ![[Img #61899]](https://elfar.cat/upload/images/10_2025/6923_aa.jpg)
Durant l’any 2024, un total de 121 peticions de ciutadans d’Esparreguera van ser registrades al Síndic de Greuges, segons l’informe d’activitat presentat aquest octubre al Ple municipal. Les sol·licituds es divideixen en 70 queixes i 51 consultes, la qual cosa representa 5,4 peticions per cada mil habitants, una xifra notablement superior a la mitjana catalana, que se situa en tres per cada mil habitants, segons va destacar el sots-Síndic, Jordi Palou.
 
La majoria de les demandes van centrar-se en polítiques territorials, medi ambient, mobilitat i transport, salut i consum, i el 55 % d’aquestes es referien a actuacions pròpies de les administracions públiques. De les 70 queixes rebudes, 23 estaven relacionades amb actuacions irregulars de l’administració, 13 es van resoldre després de la intervenció del Síndic i en 9 casos es van emetre recomanacions acceptades parcialment o totalment.
 
Pel que fa a les queixes relacionades amb l’Ajuntament, 33 van correspondre a actuacions pròpies de l’administració local, de les quals 15 implicaven irregularitats, més de la meitat es van resoldre després de ser reportades al Síndic i en sis ocasions es van acceptar parcial o totalment les recomanacions, que van incloure l’establiment de protocols, l’increment de recursos, la millora de la capacitat inspectora i la resolució administrativa.
 
Les 121 qüestions van ser plantejades principalment per 87 persones físiques i només per dues persones jurídiques. Malgrat que la població nouvinguda a Esparreguera va ser del 12 % el 2024, només un 1,8 % d’aquesta ciutadania es va adreçar al Síndic durant aquest període. A diferència de la tendència catalana, on els homes presenten majoritàriament qüestions sobre polítiques territorials, tributs i patrimoni i les dones sobre polítiques socials, a Esparreguera les dones van ser majoria en totes les tipologies de demandes, tant en l’àmbit social com en l’urbanístic i fiscal.
 
En l’àmbit de la transparència, l’Informe d’avaluació del dret d’accés a la informació pública situava Esparreguera per sobre de la mitjana dels municipis de 20.001 a 50.000 habitants en sis de les set dimensions analitzades: usabilitat i accessibilitat del tràmit, eficàcia en els terminis de resposta, comprensibilitat de les resolucions, garanties formals, reutilització de la informació lliurada, qualitat del servei i valoració addicional.
 
L’Ajuntament va obtenir la màxima puntuació en comprensibilitat de les resolucions (100 %), per sobre de la mitjana del 96 %, i un 85 % en usabilitat i accessibilitat, un punt per sobre de la mitjana. També va destacar en garanties formals amb un 83 % respecte al 62 % mitjà i en reutilització de la informació amb un 75 %, superant la mitjana en 10 punts.
 
En eficàcia, el percentatge de compliment va ser del 80 % (mitjana 78 %), tot i que l’informe recomana consolidar la garantia que totes les sol·licituds es resolguin dins el termini legal. En canvi, en qualitat del servei, Esparreguera obté un 25 %, per sota de la mitjana del 32 %, i l’informe assenyala com a àrees de millora la creació d’una carta de serveis específica, la publicació d’indicadors de funcionament i mecanismes de valoració de la satisfacció de les persones usuàries.
        
        
    
       
            
    
        
        
	
    
                                        
    
    
	
    
![[Img #61899]](https://elfar.cat/upload/images/10_2025/6923_aa.jpg)
Durant l’any 2024, un total de 121 peticions de ciutadans d’Esparreguera van ser registrades al Síndic de Greuges, segons l’informe d’activitat presentat aquest octubre al Ple municipal. Les sol·licituds es divideixen en 70 queixes i 51 consultes, la qual cosa representa 5,4 peticions per cada mil habitants, una xifra notablement superior a la mitjana catalana, que se situa en tres per cada mil habitants, segons va destacar el sots-Síndic, Jordi Palou.
La majoria de les demandes van centrar-se en polítiques territorials, medi ambient, mobilitat i transport, salut i consum, i el 55 % d’aquestes es referien a actuacions pròpies de les administracions públiques. De les 70 queixes rebudes, 23 estaven relacionades amb actuacions irregulars de l’administració, 13 es van resoldre després de la intervenció del Síndic i en 9 casos es van emetre recomanacions acceptades parcialment o totalment.
Pel que fa a les queixes relacionades amb l’Ajuntament, 33 van correspondre a actuacions pròpies de l’administració local, de les quals 15 implicaven irregularitats, més de la meitat es van resoldre després de ser reportades al Síndic i en sis ocasions es van acceptar parcial o totalment les recomanacions, que van incloure l’establiment de protocols, l’increment de recursos, la millora de la capacitat inspectora i la resolució administrativa.
Les 121 qüestions van ser plantejades principalment per 87 persones físiques i només per dues persones jurídiques. Malgrat que la població nouvinguda a Esparreguera va ser del 12 % el 2024, només un 1,8 % d’aquesta ciutadania es va adreçar al Síndic durant aquest període. A diferència de la tendència catalana, on els homes presenten majoritàriament qüestions sobre polítiques territorials, tributs i patrimoni i les dones sobre polítiques socials, a Esparreguera les dones van ser majoria en totes les tipologies de demandes, tant en l’àmbit social com en l’urbanístic i fiscal.
En l’àmbit de la transparència, l’Informe d’avaluació del dret d’accés a la informació pública situava Esparreguera per sobre de la mitjana dels municipis de 20.001 a 50.000 habitants en sis de les set dimensions analitzades: usabilitat i accessibilitat del tràmit, eficàcia en els terminis de resposta, comprensibilitat de les resolucions, garanties formals, reutilització de la informació lliurada, qualitat del servei i valoració addicional.
L’Ajuntament va obtenir la màxima puntuació en comprensibilitat de les resolucions (100 %), per sobre de la mitjana del 96 %, i un 85 % en usabilitat i accessibilitat, un punt per sobre de la mitjana. També va destacar en garanties formals amb un 83 % respecte al 62 % mitjà i en reutilització de la informació amb un 75 %, superant la mitjana en 10 punts.
En eficàcia, el percentatge de compliment va ser del 80 % (mitjana 78 %), tot i que l’informe recomana consolidar la garantia que totes les sol·licituds es resolguin dins el termini legal. En canvi, en qualitat del servei, Esparreguera obté un 25 %, per sota de la mitjana del 32 %, i l’informe assenyala com a àrees de millora la creació d’una carta de serveis específica, la publicació d’indicadors de funcionament i mecanismes de valoració de la satisfacció de les persones usuàries.
























Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.40