COMARCA
La Generalitat reforça els protocols d'actuació de les escoles davant episodis de risc i emergència
Ha presentat una guia per potenciar la capacitat d’autoprotecció
![[Img #62334]](https://elfar.cat/upload/images/11_2025/2252_926361c9-831e-434d-a4ec-b3be4958874d.jpg)
La Generalitat ha presentat una guia de Protecció Civil per als centres educatius amb pautes d’actuació davant episodis de risc i emergència. Les conselleres d'Educació, Esther Niubó, i d'Interior, Núria Parlon, han explicat que tenen localitzats i estudien els equipaments que de forma recurrent pateixen els efectes d'aquests fenòmens o pateixen un risc potencial.
La guia s’emmarca en l’objectiu fixat pel Departament d’Interior i Seguretat Pública de potenciar la capacitat d’autoprotecció de la societat a través d’una millor preparació davant els riscos i les emergències greus.
L’objectiu de la guia és proporcionar a la direcció dels centres educatius les pautes d’actuació necessàries abans i durant l’emergència per tal de prevenir els riscos, tot proporcionant consells d’autoprotecció. D’aquesta manera, s’augmenta la resiliència dels centres educatius i la seguretat dels infants i professionals de l’educació, així com del personal administratiu i de serveis. La guia es distribuirà a tots els centres educatius.
La consellera Parlon ha remarcat que “la guia és un instrument senzill amb missatges clars que recull les activacions dels plans NEUCAT, INUNCAT i altres, com risc químic, ventades o sismes, i això permet que les escoles puguin respondre de manera eficient davant qualsevol emergència”.
La consellera també ha subratllat que “la guia s’adreça a totes les escoles de Catalunya, ja que aquests centres són espais segurs en la majoria d’emergències". Segons Parlon, "disposar d’una guia ordenada facilita la gestió dels centres i garanteix una comunicació tranquil·litzadora amb les famílies, aspecte clau en moments crítics”.
Per la seva banda, la consellera Niubó ha afirmat que "és un tema de sentit comú el d’estar preparats per una amenaça que en qualsevol moment ens pot exigir una reacció ràpida; i per això creiem que aquesta guia ens pot dotar d’unes bases que ens ajudin a gestionar de la millor forma possible aquests episodis.
"Hem d’acompanyar a les nostres direccions en la gestió d’aquests episodis cada cop més comuns, perquè no pensin que les deixem soles en la gestió de les emergències”, ha afegit Niubó.
Identificar els riscos
L’objectiu d’aquesta guia és proporcionar pautes d’actuació -abans i durant l’emergència- als centres educatius, per garantir la seguretat de l’alumnat, professorat i personal que hi treballa. El document permet identificar quins són els principals riscos als quals es poden afrontar (inundacions, ventades, risc químic...), quines serien les afectacions més habituals i quines mesures prendre per minimitzar els riscos.
En general, es vol que els centres tinguin autonomia i siguin conscients que són agents clau en la prevenció. Per aquest motiu se’ls demana que es preparin bé per a les emergències: que consultin el mapa de Protecció Civil perquè coneguin els riscos als quals estan exposats; que tinguin actualitzat el seu pla d’emergències i que el posin a prova, a través de simulacres i formació a alumnat i personal docent.
El document detalla què fer en cas d’inundacions, incendis forestals, ventades, nevades, accidents químics i sismes. També es detallen els sistemes que empra la Direcció General de Protecció Civil per avisar a la població en cas de risc greu: les alertes de Protecció Civil als mòbils a través de l’eina Es-Alert, les sirenes de risc químic i les sirenes de trencament de preses.
Finalment, els centres escolars hi trobaran models de comunicació a les famílies per tal d’explicar que l’escola es troba afectada per un risc i quines són les mesures que cal prendre.
![[Img #62334]](https://elfar.cat/upload/images/11_2025/2252_926361c9-831e-434d-a4ec-b3be4958874d.jpg)
La Generalitat ha presentat una guia de Protecció Civil per als centres educatius amb pautes d’actuació davant episodis de risc i emergència. Les conselleres d'Educació, Esther Niubó, i d'Interior, Núria Parlon, han explicat que tenen localitzats i estudien els equipaments que de forma recurrent pateixen els efectes d'aquests fenòmens o pateixen un risc potencial.
La guia s’emmarca en l’objectiu fixat pel Departament d’Interior i Seguretat Pública de potenciar la capacitat d’autoprotecció de la societat a través d’una millor preparació davant els riscos i les emergències greus.
L’objectiu de la guia és proporcionar a la direcció dels centres educatius les pautes d’actuació necessàries abans i durant l’emergència per tal de prevenir els riscos, tot proporcionant consells d’autoprotecció. D’aquesta manera, s’augmenta la resiliència dels centres educatius i la seguretat dels infants i professionals de l’educació, així com del personal administratiu i de serveis. La guia es distribuirà a tots els centres educatius.
La consellera Parlon ha remarcat que “la guia és un instrument senzill amb missatges clars que recull les activacions dels plans NEUCAT, INUNCAT i altres, com risc químic, ventades o sismes, i això permet que les escoles puguin respondre de manera eficient davant qualsevol emergència”.
La consellera també ha subratllat que “la guia s’adreça a totes les escoles de Catalunya, ja que aquests centres són espais segurs en la majoria d’emergències". Segons Parlon, "disposar d’una guia ordenada facilita la gestió dels centres i garanteix una comunicació tranquil·litzadora amb les famílies, aspecte clau en moments crítics”.
Per la seva banda, la consellera Niubó ha afirmat que "és un tema de sentit comú el d’estar preparats per una amenaça que en qualsevol moment ens pot exigir una reacció ràpida; i per això creiem que aquesta guia ens pot dotar d’unes bases que ens ajudin a gestionar de la millor forma possible aquests episodis.
"Hem d’acompanyar a les nostres direccions en la gestió d’aquests episodis cada cop més comuns, perquè no pensin que les deixem soles en la gestió de les emergències”, ha afegit Niubó.
Identificar els riscos
L’objectiu d’aquesta guia és proporcionar pautes d’actuació -abans i durant l’emergència- als centres educatius, per garantir la seguretat de l’alumnat, professorat i personal que hi treballa. El document permet identificar quins són els principals riscos als quals es poden afrontar (inundacions, ventades, risc químic...), quines serien les afectacions més habituals i quines mesures prendre per minimitzar els riscos.
En general, es vol que els centres tinguin autonomia i siguin conscients que són agents clau en la prevenció. Per aquest motiu se’ls demana que es preparin bé per a les emergències: que consultin el mapa de Protecció Civil perquè coneguin els riscos als quals estan exposats; que tinguin actualitzat el seu pla d’emergències i que el posin a prova, a través de simulacres i formació a alumnat i personal docent.
El document detalla què fer en cas d’inundacions, incendis forestals, ventades, nevades, accidents químics i sismes. També es detallen els sistemes que empra la Direcció General de Protecció Civil per avisar a la població en cas de risc greu: les alertes de Protecció Civil als mòbils a través de l’eina Es-Alert, les sirenes de risc químic i les sirenes de trencament de preses.
Finalment, els centres escolars hi trobaran models de comunicació a les famílies per tal d’explicar que l’escola es troba afectada per un risc i quines són les mesures que cal prendre.






















Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.191