Jueves, 27 de Noviembre de 2025

Actualizada

Miércoles, 26 de Noviembre de 2025 a las 20:27:23 horas

| 115
Miércoles, 26 de Noviembre de 2025
L'HOSPITALET

L’Hospital de Bellvitge millora un centenar dels seus processos amb la metodologia Lean

Aquest model impulsa una atenció més eficient, segura i centrada en el pacient

[Img #62378]

Ara fa nou anys el bloc quirúrgic de l’Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) va posar en marxa un procés de reorganització dels seus processos per tal de fer-los més eficients per als pacients. Va ser la primera experiència amb la metodologia Lean a l’HUB i fruit d’aquell treball ha estat, per exemple, la Unitat de Recepció i Preparació del Pacient (URPP), dedicada de forma exclusiva als pacients que s’han de sotmetre a una intervenció quirúrgica.

 

Avui són ja més d'un centenar els processos que han millorat la seva eficiència arreu dels diferents serveis de l’hospital gràcies a l’aplicació de la metodologia Lean, des de l’àrea de gabinets d’endoscòpia digestiva i respiratòria o la construcció i equipament de l’edifici Delta fins als plans funcionals del nou Hospital de Viladecans i l’abordatge clínic de patologies com l’ELA, l’esclerosi múltiple, l’ictus o la malaltia inflamatòria intestinal, entre molts altres.
 
Tots els processos hospitalaris que s’han repensat a partir del Lean han estat acompanyats de la formació en les eines d’aquesta metodologia, de forma que avui ja són més de 300 els i les professionals que maneguen i poden aplicar els fonaments del Lean Healthcare a l’HUB i a l’Hospital de Viladecans.

La directora d’Estratègia i Processos de l’Hospital de Bellvitge, Ana Álvarez, lidera el desplegament Lean al centre des dels seus inicis i considera que l’èxit de la seva implantació sorgeix d’unes preguntes molt senzilles que s’han plantejat tots els professionals: en el meu dia, què puc fer per millorar les meves tasques? Estic donant la resposta adequada a les necessitats dels pacients? Si el pacient fos el meu pare o la meva filla, ho faria realment d’aquesta manera?”

 

L’expertesa adquirida per l’HUB en aquests nou anys de treball l’han convertit en un referent pel que fa a l’ús del Lean Healthcare, tal i com ha destacat l’expert i enginyer industrial Néstor Gavilán al seu llibre Gestionando (sin) problemas, en que explora com la metodologia Lean Healthcare pot ajudar a transformar la manera en que es treballa als hospitals i centres de salut. En el seu llibre inclou l’HUB com a cas d’èxit, destacant de forma especial la implementació del Hoshin Kanri, que permet desplegar una estratègia unificada de forma alineada i coherent a tots els serveis del centre.

 

En el decurs del Lean Day 2025, que s'està celebrant aquesta setmana, es presentaran alguns dels darrers projectes desenvolupats a l’HUB i a Viladecans, com ara el del circuit d’atenció al càncer de mama; els smartpoints a quiròfans; els circuits de biòpsies grans i de devolució i neteja de dispositius; les cancel·lacions i reprogramacions al Servei de Medicina Nuclear; el trasllat a quiròfans i la Unitat Central d’Esterilització a l’Hospital de Viladecans; l’estandardització del procés d’ingrés hospitalari en coordinació amb el transfer des de les ambulàncies; l’ús de l’eina d’IA ICOBRAIN per personalitzar el tractament de l’esclerosi múltiple o el nou pla formatiu de la Direcció de Processos.  

 

També es presentaran experiències d’aplicació de dues eines de treball del Lean. D’una banda l’A3, consistent en resumir el plantejament del problema i les possibles solucions en un foli, amb projectes a la Unitat d’Atenció a la Ciutadania, la Direcció de Serveis Generals i la Coordinació de Trasplantaments de l’HUB. I de l’altra el denominat 5S, que té com a objectiu primordial aconseguir espais de treball ben organitzats, ordenats, nets i segurs. En aquest àmbit s’expliquen projectes de Farmàcia, Teràpia Ocupacional, els box de cures a Urgències i la planta 9.1 d’ingrés hospitalari de portes obertes per a pacients de Psiquiatria.

 

En opinió de la doctora Álvarez tot aquest seguit de projectes, implementats ja o en curs, són la millor mostra que “treballar per processos és el camí per assolir una feina realment multidisciplinària i en equip", i afegeix que "això és el que ens aporta el Lean: posar sentit comú als nostres processos de treball i deixar de fer tot allò que no aporta valor per al pacient”.

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.112

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.