OPINIÓ
Idil·li juvenil amb el jou i les fletxes
JUAN CARLOS RUIZ. Periodista
![[Img #62490]](https://elfar.cat/upload/images/12_2025/7959_juan-carlos-ruiz.jpg)
Que les darreres enquestes mostrin que un nombre cada vegada més creixent de joves —ja s’apropa al 25%, un de cada quatre— s’estimi més un règim autoritari que viure en democràcia hauria de sacsejar-nos de diferents maneres com a societat.
Un punt de reflexió urgent seria avaluar si el model educatiu dels infants i adolescents d’avui és satisfactori. I la sospita és que les humanitats estant sent relegades del currículum, i són substituïdes per disciplines més científic-tecnològiques i enfocades a resultats immediats.
Ho alerten cada vegada més rectors i docents d’universitats i instituts catalans i espanyols. La filosofia, la literatura, la lingüística, la història, l’art... s’estan desvaloritzant en una societat en què les enginyeries i les ciències econòmiques guanyen prestigi i on s’aposta per un model educatiu basat en “una fàbrica de coneixements al servei dels poders econòmics i el mercat laboral”, denunciava una declaració dels degans de Lletres reunits l’any passat a Granada.
Si això és cert, sorprèn menys que les ments dels nostres joves —de molts adults, cal dir-ho— estiguin sent abduïdes pels llenguatges fàcils, simplistes i tramposos de les xarxes socials.
El filòleg alemany jueu Victor Klemperer va demostrar que el feixisme, entre d’altres coses, perverteix el llenguatge. S’imposa gràcies a una retòrica, a una discursivitat, a una transformació de la parla que acaba canviant la mentalitat dels seus seguidors i justificant certes violències que, d’entrada, ens resultarien impensables.
Així que relegar les humanitats, la memòria històrica i el pensament crític té un risc incalculable. Un món sense humanitats i sense pensament és un món que no es transforma, un món en regressió... un món on hi ha joves que no han sentit a parlar del sistema proporcional o de la Llei d’Hondt, ni com es fa un pressupost públic, ni de les fosses comunes i la repressió i que se senten atrets pel jou i les fletxes de dictadures passades.
Perquè els discursos negacionistes i revisionistes de l’extrema dreta sobre el passat franquista deixin d’avançar, hi ha d’haver una reacció des de les aules, des del pensament, per dir clarament que “no passaran”.
![[Img #62490]](https://elfar.cat/upload/images/12_2025/7959_juan-carlos-ruiz.jpg)
Que les darreres enquestes mostrin que un nombre cada vegada més creixent de joves —ja s’apropa al 25%, un de cada quatre— s’estimi més un règim autoritari que viure en democràcia hauria de sacsejar-nos de diferents maneres com a societat.
Un punt de reflexió urgent seria avaluar si el model educatiu dels infants i adolescents d’avui és satisfactori. I la sospita és que les humanitats estant sent relegades del currículum, i són substituïdes per disciplines més científic-tecnològiques i enfocades a resultats immediats.
Ho alerten cada vegada més rectors i docents d’universitats i instituts catalans i espanyols. La filosofia, la literatura, la lingüística, la història, l’art... s’estan desvaloritzant en una societat en què les enginyeries i les ciències econòmiques guanyen prestigi i on s’aposta per un model educatiu basat en “una fàbrica de coneixements al servei dels poders econòmics i el mercat laboral”, denunciava una declaració dels degans de Lletres reunits l’any passat a Granada.
Si això és cert, sorprèn menys que les ments dels nostres joves —de molts adults, cal dir-ho— estiguin sent abduïdes pels llenguatges fàcils, simplistes i tramposos de les xarxes socials.
El filòleg alemany jueu Victor Klemperer va demostrar que el feixisme, entre d’altres coses, perverteix el llenguatge. S’imposa gràcies a una retòrica, a una discursivitat, a una transformació de la parla que acaba canviant la mentalitat dels seus seguidors i justificant certes violències que, d’entrada, ens resultarien impensables.
Així que relegar les humanitats, la memòria històrica i el pensament crític té un risc incalculable. Un món sense humanitats i sense pensament és un món que no es transforma, un món en regressió... un món on hi ha joves que no han sentit a parlar del sistema proporcional o de la Llei d’Hondt, ni com es fa un pressupost públic, ni de les fosses comunes i la repressió i que se senten atrets pel jou i les fletxes de dictadures passades.
Perquè els discursos negacionistes i revisionistes de l’extrema dreta sobre el passat franquista deixin d’avançar, hi ha d’haver una reacció des de les aules, des del pensament, per dir clarament que “no passaran”.











Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.220