EL PRAT
Aprovat el nou planejament urbanístic que impulsarà la Terminal Logística Intermodal del Port
El PDU ordena les futures terminals ferroviàries incorpora 24 hectàrees d’espais verds i reforça el compromís ambiental amb una reducció del 85 % d’emissions
![[Img #62556]](https://elfar.cat/upload/images/12_2025/615_aa.jpg)
La Comissió de Territori de Catalunya ha donat llum verda al Pla Director Urbanístic (PDU) que ha de marcar l’expansió ferroviària de l’àmbit sud del Port de Barcelona. El document, segons informa elprat.digital, redefineix els futurs usos d’aquest espai estratègic, que inclou zones situades al municipi del Prat i a l’antiga llera del riu Llobregat.
Un dels punts més destacats és la transformació d’aquest antic traçat fluvial, on s’ubicaran diverses instal·lacions vinculades al transport ferroviari de mercaderies: una terminal d’autopista ferroviària, una àrea per a operacions d’expedició i recepció, i una zona específica per a càrrega i descàrrega. A tocar del curs actual del Llobregat, al costat Barcelona, es preveu la construcció d’una nova infraestructura especialitzada, que portarà el nom de Terminal Nou Llobregat.
L’aposta del PDU és clara: potenciar el ferrocarril com a mitjà principal per al moviment de mercaderies i reduir progressivament el pes del transport per carretera. Aquesta transició respon tant a criteris ambientals —disminució d’emissions contaminants i de CO₂— com a la necessitat de descongestionar les principals vies de comunicació.
Les futures terminals operaran trens que connectaran el port amb l’interior del país, però també permetran transportar productes que no hagin arribat per via marítima. Tot plegat donarà servei no només al recinte portuari, sinó també als polígons industrials de la Zona Franca, el Prat i el conjunt del Baix Llobregat.
El projecte es desenvoluparà fins al 2032 i contempla una inversió aproximada de 265 milions d’euros.
El planejament urbanístic inclou també una inversió de 26 milions d’euros destinada a crear 24 hectàrees d’espais verds d’ús públic. Una part significativa d’aquestes zones es concentrarà al terme municipal del Prat, amb actuacions previstes a l’entorn de la Granja de la Ricarda, el camí de la Bunyola, el polígon Pratenc i la ZAL Prat.
Paral·lelament, el Port de Barcelona ha aprovat el seu nou Pla de transició energètica, que fixa com a fita reduir un 85 % les emissions de gasos d’efecte hivernacle respecte al 2017 abans d’arribar al 2040. La modernització de les infraestructures i l’electrificació de nombroses operacions —que permetran, per exemple, que els vaixells aturïn els motors quan estiguin atracats— es consideren elements clau per assolir aquest repte ambiental.
![[Img #62556]](https://elfar.cat/upload/images/12_2025/615_aa.jpg)
La Comissió de Territori de Catalunya ha donat llum verda al Pla Director Urbanístic (PDU) que ha de marcar l’expansió ferroviària de l’àmbit sud del Port de Barcelona. El document, segons informa elprat.digital, redefineix els futurs usos d’aquest espai estratègic, que inclou zones situades al municipi del Prat i a l’antiga llera del riu Llobregat.
Un dels punts més destacats és la transformació d’aquest antic traçat fluvial, on s’ubicaran diverses instal·lacions vinculades al transport ferroviari de mercaderies: una terminal d’autopista ferroviària, una àrea per a operacions d’expedició i recepció, i una zona específica per a càrrega i descàrrega. A tocar del curs actual del Llobregat, al costat Barcelona, es preveu la construcció d’una nova infraestructura especialitzada, que portarà el nom de Terminal Nou Llobregat.
L’aposta del PDU és clara: potenciar el ferrocarril com a mitjà principal per al moviment de mercaderies i reduir progressivament el pes del transport per carretera. Aquesta transició respon tant a criteris ambientals —disminució d’emissions contaminants i de CO₂— com a la necessitat de descongestionar les principals vies de comunicació.
Les futures terminals operaran trens que connectaran el port amb l’interior del país, però també permetran transportar productes que no hagin arribat per via marítima. Tot plegat donarà servei no només al recinte portuari, sinó també als polígons industrials de la Zona Franca, el Prat i el conjunt del Baix Llobregat.
El projecte es desenvoluparà fins al 2032 i contempla una inversió aproximada de 265 milions d’euros.
El planejament urbanístic inclou també una inversió de 26 milions d’euros destinada a crear 24 hectàrees d’espais verds d’ús públic. Una part significativa d’aquestes zones es concentrarà al terme municipal del Prat, amb actuacions previstes a l’entorn de la Granja de la Ricarda, el camí de la Bunyola, el polígon Pratenc i la ZAL Prat.
Paral·lelament, el Port de Barcelona ha aprovat el seu nou Pla de transició energètica, que fixa com a fita reduir un 85 % les emissions de gasos d’efecte hivernacle respecte al 2017 abans d’arribar al 2040. La modernització de les infraestructures i l’electrificació de nombroses operacions —que permetran, per exemple, que els vaixells aturïn els motors quan estiguin atracats— es consideren elements clau per assolir aquest repte ambiental.



Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.220