Viernes, 19 de Diciembre de 2025

Actualizada

Viernes, 19 de Diciembre de 2025 a las 12:01:47 horas

| 68
Viernes, 19 de Diciembre de 2025
METRÒPOLIS BARCELONA | MOBILITAT SOSTENIBLE

La bicicleta metropolitana avança: millores a l’AMBici i més carrils i aparcaments

L’Àrea Metropolitana de Barcelona impulsa un nou paquet d’inversions per accelerar la connexió ciclista de la metròpolis amb més trams de la xarxa Bicivia i amplia serveis com l’AMBici i el Bicibox

[Img #62821]

En paral·lel al curs del riu Llobregat, hi transcorre un carril bici. Comença a Sant Andreu de la Barca i acaba al Prat de Llobregat. A prop de Cornellà, es troba amb un altre carril, que uneix Castelldefels amb Barcelona. Són dues de les artèries principals de la Bicivia, la xarxa pedalable que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els ajuntaments estan desplegant per connectar tota la metròpolis amb itineraris segurs, directes i intermunicipals. Quan estigui completada, sumarà més de 550 km i facilitarà que la bicicleta sigui una alternativa real i quotidiana als desplaçaments motoritzats.

 

Els darrers anys, la bicicleta s’ha convertit en una peça central de la mobilitat sostenible a la metròpolis. Per reforçar aquest paper, l’AMB fa temps que impulsa la xarxa Bicivia, però també ha desplegat serveis que faciliten l’ús quotidià d’aquest mitjà de transport: l’AMBici, la bicicleta pública metropolitana amb estacions a 15 municipis, i el Bicibox, el sistema d’aparcament segur per a bicicletes i patinets que ja s’ha instal·lat en 31 localitats. Aquesta tardor, l’organisme metropolità ha fet un salt endavant: ha anunciat més inversions, ajuts i millores als serveis per continuar ampliant i consolidant les infraestructures ciclistes.

 

La xarxa Bicivia, en creixement

 

La Bicivia és una eina clau per impulsar la mobilitat sostenible a la metròpolis. Ja se n’ha executat el 67%, repartits en nou grans eixos, quatre de verticals, que segueixen el Llobregat i el Besòs, i cinc d’horitzontals. Per continuar avançant en aquest desplegament, l’AMB ha aprovat l’octubre de 2025 un nou paquet de subvencions adreçat als ajuntaments.

 

L'AMB ha llançat dues convocatòries, de 3,38 M en total,
per refor
çar la mobilitat activa

 

En total, són 3,38 milions d’euros per reforçar la mobilitat activa. D’aquesta quantitat, 2,38 milions es destinaran a projectar i construir nous trams de carril bici que completin la Bicivia, i 1 milió servirà per millorar itineraris a peu, sobretot als accessos al transport públic. A més d’ampliar la xarxa pedalable i facilitar desplaçaments més segurs, aquest programa també contribuirà a dinamitzar l’economia i l’ocupació a la metròpolis. “Les noves subvencions permetran completar trams pendents i reforçar connexions estratègiques entre municipis i nodes de mobilitat, a més de garantir la seguretat del vianant”, assegura Elisabet Latorre, consellera de Mobilitat Sostenible de l’AMB.

 

Des del 2016, l’AMB ha impulsat tres convocatòries de subvencions que han permès crear 48 km de vies pedalables, amb 3,56 milions d’euros en ajuts i una inversió total de 10,05 milions.

 

Un AMBici més accessible i flexible

 

Per altra banda, l’AMBici, el servei públic metropolità de bicicleta compartida, ha incorporat els darrers mesos diverses millores per facilitar-ne l’ús i arribar a més perfils d’usuaris. D’un cantó, el servei ha ampliat l’horari de funcionament; de l’altre, ha activat un nou abonament per dies.

 

L’ampliació horària, vigent des de l’agost, fa que l’AMBici funcioni de 5 del matí a 2 de la matinada tots els dies de l’any, en lloc de tancar a les 00.00 com fins ara. La decisió respon a la demanda creixent d’ús nocturn: de fet, la franja de 23.00 a 00.00 ja registra més desplaçaments que la de primera hora del matí (5.00 a 6.00). Segons una enquesta del juliol del 2024, la meitat dels usuaris assegurava que faria servir més el servei si ampliava l’horari nocturn en caps de setmana i festius, i un 40% també en dies laborables. La franja de 2.00 a 5.00 h es manté reservada a tasques tècniques i de reorganització. L’objectiu és consolidar l’AMBici com una alternativa real, pràctica i segura també en horaris nocturns.

 

Nous horaris i abonaments consoliden lAMBici
com una alternativa de transport també a la nit

 

Paral·lelament, des del juliol està activa una nova opció d’ús per dies —d’1, 2 o 3 dies, per 5, 9 i 12 euros respectivament— que permet fer viatges il·limitats de fins a 30 minuts. Aquesta modalitat està pensada per a usuaris esporàdics, visitants o persones que es desplacen només alguns caps de setmana per oci, i complementa l’oferta habitual del servei.

 

El Bicibox continua expandint-se

 

El servei metropolità d’aparcament segur de bicicletes i patinets Bicibox continua expandint-se i ja és present en 31 municipis de la metròpolis. El servei, que el 2024 va superar els 382.000 usos anuals, disposa de més de 200 mòduls, 11 aparcaments de gran capacitat i més de 3.000 places, amb més de 25.000 persones registrades i una mitjana de 40.000 usos mensuals. L’objectiu és reforçar la intermodalitat amb el transport públic i facilitar desplaçaments més sostenibles. “Fomentar la intermodalitat entre bicicleta i transport públic és clau per convertir la bici en un mitjà de mobilitat quotidià”, destaca la consellera Latorre.

 

Més de 25.000 persones ja fan servir els Bicibox
per aparcar bicis i patinets

 

El servei opera amb diferents formats: mòduls al carrer de 7 o 14 places, aparcaments de gran capacitat a prop d’estacions de tren —com els de Viladecans o Gavà—, espais dins vestíbuls de metro i locals municipals a peu de carrer, com el de Sant Joan Despí. Actualment, ja hi ha cinc nous aparcaments de gran capacitat en execució. En el context de la prohibició indefinida dels patinets elèctrics i altres VMP al transport públic, el Bicibox s’ha convertit també en una alternativa essencial per aparcar aquests vehicles a prop d’estacions i parades i facilitar així la intermodalitat amb el transport públic.

 

En bicicleta, també a l’empresa

 

Més enllà d’aquestes accions, l’AMB ha posat en marxa la tercera edició del programa Biciempresa, una subvenció en espècie destinada a empreses, professionals i centres de treball de la metròpolis amb l’objectiu de fomentar l’ús de la bicicleta en la mobilitat laboral. El servei facilita gratuïtament, durant un període de fins a sis mesos, bicicletes elèctriques o mecàniques perquè els treballadors les puguin utilitzar en els seus desplaçaments. Els usuaris poden exercir el dret de compra un cop finalitza el període de cessió. El termini de sol·licituds, però, va finalitzar el 31 d’octubre de 2025.

 

[Img #62820]

 

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia
CAPTCHA

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.96

Todavía no hay comentarios

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.