COMARCA
El programa d’auditories als habitatges en situació de pobresa energètica tanca la cinquena edició amb més de 900 intervencions
Gràcies a aquest recurs de la Diputació de Barcelona, l’estalvi econòmic mitjà anual previst per família és de 190 euros en els subministraments d’electricitat, aigua i combustibles
![[Img #62869]](https://elfar.cat/upload/images/12_2025/2961_aa.jpg)
La cinquena edició del programa Auditories i intervenció als habitatges en situació de pobresa energètica s’ha tancat amb un total de 916 intervencions executades durant els anys 2024 i 2025, donant resposta a les peticions dels ajuntaments rebudes a través del Catàleg de Serveis de la Diputació de Barcelona.
Aquest programa és un recurs de la corporació provincial per enfortir les respostes preventives i educatives del món local davant el creixement de les situacions de pobresa energètica entre la població,¡,
Les auditories d’aquesta edició s’han dividit en tres lots, distribuïts en 11 comarques de la província. Cada lot ha estat gestionat per una àrea de la corporació: Acció Climàtica i Transició Energètica; Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat, i Urbanisme, Habitatge i Regeneració Urbana. Cada intervenció ha inclòs dues visites tècniques, a més de diversos informes, gestions i assessorament a les persones beneficiàries del programa, les quals havien estat seleccionades pels consistoris.
A través del programa, el 19 % de les llars auditades han rebut ajuts dels ajuntaments per pagar les factures. Durant aquesta edició, que ha inclòs factures del 2024 i el 2025, el preu de l’aigua s’ha incrementat en alguns casos fins a un 15 %, i durant el 2025 s'ha aprovat una nova pujada mitjana del 5,95 %, que afegirà uns dos euros més en cada rebut bimensual per llar. En el cas de l’electricitat, a partir de l'1 de gener de 2025 l’IVA va pujar del 10 al 21 %, un cop finalitzades les rebaixes temporals que es van aplicar durant la crisi inflacionària. Això ha comportat un increment mitjà anual de la factura d’uns 106 euros en la tarifa regulada.
Les llars amb pobresa energètica dediquen més de la meitat de la despesa en subministraments elèctrics. Això fa que la majoria dels tràmits per optimitzar-la es facin sobre aquest tipus de factures. Així, un 42 % dels tràmits han consistit a gestionar el Bo Social elèctric.
Altres tràmits i gestions tarifàries amb les companyies subministradores han estat la sol·licitud del cànon social de l’aigua (70 %), el canvi de companyia subministradora de gas (45 %) i el canvi de tarifa del gas de mercat lliure a TUR (46 %).
El 71 % de les persones entrevistades en aquesta cinquena edició del programa han estat dones, i quant a la tipologia de llar, gairebé una tercera part (28 %) són famílies monoparentals, i una quarta part (24 %), unipersonals.
El 53 % dels habitatges eren de lloguer a preu de mercat, i un 18 % de lloguer social. El 63 % tenien data de construcció anterior a 1981 i només un 9 %, posteriors al 2007, un cop ja instaurat el Codi Tècnic de l’Edificació.
La gran majoria dels edificis anteriors a aquesta data no disposen de mesures d’estalvi energètic com poden ser elements d’aïllament de qualitat i, en conseqüència, pot resultar molt costós mantenir les llars a temperatures confortables.
En el conjunt de les intervencions fetes a través del programa d’auditories, les propostes de millora orientades a pal·liar la baixa eficiència energètica de les llars han estat més focalitzades a rehabilitar elements constructius que al canvi i substitució d’equipaments.
Els materials instal·lats a les llars per tal reduir l’import dels rebuts han estat diversos: un 34 % van ser elements d’il·luminació (bombetes de baix consum); un 28 %, instruments de control i gestió (regletes, endolls, programadors i termòmetres); un 14 %, dispositius d’estalvi d’aigua (airejadors i reductors de cabal); i un 17 %, rivets d’aïllament. Com a novetat i com a millora del confort de les llars, en aquesta edició s'han facilitat prop de 890 deshumidificadors.
Amb les intervencions realitzades, es preveu un estalvi econòmic de 190 euros anuals de mitjana per família: 138 euros en electricitat, 21,42 euros en aigua i 30 euros en combustibles.
![[Img #62869]](https://elfar.cat/upload/images/12_2025/2961_aa.jpg)
La cinquena edició del programa Auditories i intervenció als habitatges en situació de pobresa energètica s’ha tancat amb un total de 916 intervencions executades durant els anys 2024 i 2025, donant resposta a les peticions dels ajuntaments rebudes a través del Catàleg de Serveis de la Diputació de Barcelona.
Aquest programa és un recurs de la corporació provincial per enfortir les respostes preventives i educatives del món local davant el creixement de les situacions de pobresa energètica entre la població,¡,
Les auditories d’aquesta edició s’han dividit en tres lots, distribuïts en 11 comarques de la província. Cada lot ha estat gestionat per una àrea de la corporació: Acció Climàtica i Transició Energètica; Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat, i Urbanisme, Habitatge i Regeneració Urbana. Cada intervenció ha inclòs dues visites tècniques, a més de diversos informes, gestions i assessorament a les persones beneficiàries del programa, les quals havien estat seleccionades pels consistoris.
A través del programa, el 19 % de les llars auditades han rebut ajuts dels ajuntaments per pagar les factures. Durant aquesta edició, que ha inclòs factures del 2024 i el 2025, el preu de l’aigua s’ha incrementat en alguns casos fins a un 15 %, i durant el 2025 s'ha aprovat una nova pujada mitjana del 5,95 %, que afegirà uns dos euros més en cada rebut bimensual per llar. En el cas de l’electricitat, a partir de l'1 de gener de 2025 l’IVA va pujar del 10 al 21 %, un cop finalitzades les rebaixes temporals que es van aplicar durant la crisi inflacionària. Això ha comportat un increment mitjà anual de la factura d’uns 106 euros en la tarifa regulada.
Les llars amb pobresa energètica dediquen més de la meitat de la despesa en subministraments elèctrics. Això fa que la majoria dels tràmits per optimitzar-la es facin sobre aquest tipus de factures. Així, un 42 % dels tràmits han consistit a gestionar el Bo Social elèctric.
Altres tràmits i gestions tarifàries amb les companyies subministradores han estat la sol·licitud del cànon social de l’aigua (70 %), el canvi de companyia subministradora de gas (45 %) i el canvi de tarifa del gas de mercat lliure a TUR (46 %).
El 71 % de les persones entrevistades en aquesta cinquena edició del programa han estat dones, i quant a la tipologia de llar, gairebé una tercera part (28 %) són famílies monoparentals, i una quarta part (24 %), unipersonals.
El 53 % dels habitatges eren de lloguer a preu de mercat, i un 18 % de lloguer social. El 63 % tenien data de construcció anterior a 1981 i només un 9 %, posteriors al 2007, un cop ja instaurat el Codi Tècnic de l’Edificació.
La gran majoria dels edificis anteriors a aquesta data no disposen de mesures d’estalvi energètic com poden ser elements d’aïllament de qualitat i, en conseqüència, pot resultar molt costós mantenir les llars a temperatures confortables.
En el conjunt de les intervencions fetes a través del programa d’auditories, les propostes de millora orientades a pal·liar la baixa eficiència energètica de les llars han estat més focalitzades a rehabilitar elements constructius que al canvi i substitució d’equipaments.
Els materials instal·lats a les llars per tal reduir l’import dels rebuts han estat diversos: un 34 % van ser elements d’il·luminació (bombetes de baix consum); un 28 %, instruments de control i gestió (regletes, endolls, programadors i termòmetres); un 14 %, dispositius d’estalvi d’aigua (airejadors i reductors de cabal); i un 17 %, rivets d’aïllament. Com a novetat i com a millora del confort de les llars, en aquesta edició s'han facilitat prop de 890 deshumidificadors.
Amb les intervencions realitzades, es preveu un estalvi econòmic de 190 euros anuals de mitjana per família: 138 euros en electricitat, 21,42 euros en aigua i 30 euros en combustibles.

















Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.96