ÀREA METROPOLITANA
L’AMB impulsa la renovació del Pacte Metropolità pel Dret al Temps fins al 2030
La Taula Social Metropolitana, celebrada a Sant Boi, fa balanç de tres anys de desplegament de les polítiques del temps i fixa les bases del nou full de ruta metropolità
![[Img #64955]](https://elfar.cat/upload/images/05_2026/827_img-20260507-wa0031.jpg)
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha celebrat a Sant Boi una nova sessió de la Taula Social Metropolitana centrada en el dret al temps, amb l’objectiu de fer balanç del Pacte Metropolità pel Dret al Temps 2023-2026 i iniciar el procés de renovació per al període 2027-2030. La jornada, sota el títol El Dret al Temps a la Metròpolis, ha reunit representants institucionals, personal tècnic, experts i municipis metropolitans per definir les prioritats del futur acord.
El balanç dels tres primers anys del Pacte ha estat positiu. Des de la seva aprovació, el 2023, les polítiques del temps s’han consolidat a l’agenda metropolitana amb una estratègia compartida entre l’AMB i els municipis. Actualment, 29 dels 36 municipis metropolitans han desplegat iniciatives vinculades al dret al temps, mentre que els 17 municipis adherits al Pacte representen el 82 % de la població metropolitana, és a dir, més de 2,7 milions de persones.
Entre els principals resultats assolits destaca la identificació de prop de 300 polítiques del temps impulsades als municipis, amb una mitjana d’entre 20 i 25 actuacions per localitat. També s’han elaborat 16 productes de coneixement adreçats a administracions, empreses i ciutadania, i s’han desenvolupat vuit assessoraments específics per implementar aquest tipus de polítiques, amb una valoració mitjana de 4,75 sobre 5.
En paral·lel, l’AMB ha destinat 3,4 milions d’euros a 23 projectes promoguts per 18 ajuntaments metropolitans per reforçar la conciliació de la vida laboral, familiar i personal i millorar els serveis de suport a les cures. Aquesta inversió s’ha canalitzat a través del Pla metropolità de suport a les polítiques socials municipals 2024-2027.
La directora de Polítiques Socials i d’Igualtat de l’AMB, Elisabet Tejero, ha destacat que el desplegament del Pacte ha permès situar les polítiques del temps com una prioritat estratègica a la metròpolis. Tot i això, ha advertit que encara persisteixen desigualtats de gènere en els usos del temps, especialment pel que fa a la càrrega de treball domèstic i de cures que assumeixen les dones. En aquest sentit, ha defensat que el futur Pacte mantingui una mirada feminista i transformadora per avançar cap a una distribució més equitativa del temps.
La jornada també ha servit per posar les bases del nou Pacte Metropolità pel Dret al Temps 2027-2030, amb la voluntat de reforçar el lideratge metropolità en aquest àmbit i consolidar la metròpolis barcelonina com un referent internacional en polítiques del temps.
El nou marc estratègic es planteja a partir de set grans línies d’actuació: consolidar la governança compartida amb els municipis, ampliar el suport tècnic i econòmic, crear un laboratori metropolità d’usos del temps, reforçar la projecció internacional, desplegar un pla d’acció transversal dins l’AMB, millorar la coordinació comunicativa i impulsar figures directives i tècniques especialitzades.
Segons la directora de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB, Ester Pujol, el dret al temps també s’ha de concebre com una eina de desenvolupament econòmic sostenible. Pujol ha remarcat que una millor organització del temps contribueix tant al benestar de la ciutadania com a la productivitat, la competitivitat empresarial i l’eficiència dels serveis públics.
La trobada s’ha celebrat a Sant Boi, designada Capital Mundial de les Polítiques del Temps 2026, fet que reforça el compromís del municipi amb aquesta agenda innovadora.
![[Img #64955]](https://elfar.cat/upload/images/05_2026/827_img-20260507-wa0031.jpg)
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha celebrat a Sant Boi una nova sessió de la Taula Social Metropolitana centrada en el dret al temps, amb l’objectiu de fer balanç del Pacte Metropolità pel Dret al Temps 2023-2026 i iniciar el procés de renovació per al període 2027-2030. La jornada, sota el títol El Dret al Temps a la Metròpolis, ha reunit representants institucionals, personal tècnic, experts i municipis metropolitans per definir les prioritats del futur acord.
El balanç dels tres primers anys del Pacte ha estat positiu. Des de la seva aprovació, el 2023, les polítiques del temps s’han consolidat a l’agenda metropolitana amb una estratègia compartida entre l’AMB i els municipis. Actualment, 29 dels 36 municipis metropolitans han desplegat iniciatives vinculades al dret al temps, mentre que els 17 municipis adherits al Pacte representen el 82 % de la població metropolitana, és a dir, més de 2,7 milions de persones.
Entre els principals resultats assolits destaca la identificació de prop de 300 polítiques del temps impulsades als municipis, amb una mitjana d’entre 20 i 25 actuacions per localitat. També s’han elaborat 16 productes de coneixement adreçats a administracions, empreses i ciutadania, i s’han desenvolupat vuit assessoraments específics per implementar aquest tipus de polítiques, amb una valoració mitjana de 4,75 sobre 5.
En paral·lel, l’AMB ha destinat 3,4 milions d’euros a 23 projectes promoguts per 18 ajuntaments metropolitans per reforçar la conciliació de la vida laboral, familiar i personal i millorar els serveis de suport a les cures. Aquesta inversió s’ha canalitzat a través del Pla metropolità de suport a les polítiques socials municipals 2024-2027.
La directora de Polítiques Socials i d’Igualtat de l’AMB, Elisabet Tejero, ha destacat que el desplegament del Pacte ha permès situar les polítiques del temps com una prioritat estratègica a la metròpolis. Tot i això, ha advertit que encara persisteixen desigualtats de gènere en els usos del temps, especialment pel que fa a la càrrega de treball domèstic i de cures que assumeixen les dones. En aquest sentit, ha defensat que el futur Pacte mantingui una mirada feminista i transformadora per avançar cap a una distribució més equitativa del temps.
La jornada també ha servit per posar les bases del nou Pacte Metropolità pel Dret al Temps 2027-2030, amb la voluntat de reforçar el lideratge metropolità en aquest àmbit i consolidar la metròpolis barcelonina com un referent internacional en polítiques del temps.
El nou marc estratègic es planteja a partir de set grans línies d’actuació: consolidar la governança compartida amb els municipis, ampliar el suport tècnic i econòmic, crear un laboratori metropolità d’usos del temps, reforçar la projecció internacional, desplegar un pla d’acció transversal dins l’AMB, millorar la coordinació comunicativa i impulsar figures directives i tècniques especialitzades.
Segons la directora de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB, Ester Pujol, el dret al temps també s’ha de concebre com una eina de desenvolupament econòmic sostenible. Pujol ha remarcat que una millor organització del temps contribueix tant al benestar de la ciutadania com a la productivitat, la competitivitat empresarial i l’eficiència dels serveis públics.
La trobada s’ha celebrat a Sant Boi, designada Capital Mundial de les Polítiques del Temps 2026, fet que reforça el compromís del municipi amb aquesta agenda innovadora.


Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacidad
Por seguridad guardamos tu IP
18.97.9.173